Een succesvolle marktbroeishow

12-03-2018

Afgelopen vrijdag was de CNB Marktbroeishow in Bovenkarspel.

Met 80 tulpen cultivars stond er een prachtige show klaar voor de genodigden. Er stond een breed scala aan tulpen op potgrond naast waterbroeibakken, dat zorgde voor een goede vergelijkingsmogelijkheid. Daarnaast mochten alle bezoekers bossen mee naar huis nemen om het vaasleven van de tulp te testen. 

Volgens de vertegenwoordigers was het een geslaagde show met een record aantal bezoekers! 

 

Vergelijkbaar nieuws

In zee met CNB

05 maart 2018

De week begon ijskoud in Breezand, maar dankzij de organisatie van de Lentetuin is de beurs uiteindelijk toch geopend. En dat was maar goed ook, want er stond een prachtige bloemenshow klaar voor de bezoekers. Standhouder van het jaar 2018 Uiteraard waren wij ook aanwezig! Bij een nieuwe huisstijl hoort natuurlijk ook een vernieuwde stand die ook goed aansloot op het thema van dit jaar; Duik in de onderwaterwereld. Dankzij arrangeur Miranda Duineveld stonden er ook prachtige bloemwerken in onze stand. Dat heeft ervoor gezorgd dat CNB standhouder van het jaar 2018 geworden is!  Gelukkig lieten bezoekers zich niet tegenhouden door de kou en hebben we een erg goede beurs gehad! Onze vertegenwoordigers kijken al uit naar volgend jaar.    FOTO'S: De standbemanning met de prijs.     . Dankzij onze mutsen en Gluhwein hadden we het niet koud.   

De broeier ontzorgen!

19 februari 2018

Ons team van CNB teeltadvies heeft als doel om de broeier te ontzorgen en het beste resultaat per partij te realiseren. Maar hoe doen ze dat eigenlijk?  Stadiumonderzoek In de zomermaanden vindt stadiumonderzoek voor de tulpenbroeierij plaats. “Dan bepalen wij op verzoek van klanten het stadium van de te broeien leverbare bollen. Dat doen we zowel op locatie bij de klant als bij CNB in Bovenkarspel, voor de partijen die wij behandelen en prepareren”, vertelt teeltadviseur Yorick van Leeuwen. Dit is een cruciaal moment in de ontwikkeling van de bol, weet Van Leeuwen. “De tulp legt na de oogst eerst zijn blad aan en daarna de bloem. Als hij volledig in stadium G is, is de bloem compleet aangemaakt. Van daaruit rekenen wij met vaste waarden en houden we rekening met invloeden van het groeiseizoen; alles wat de tulp nodig heeft om goed tot bloei te komen. Belangrijk daarbij zijn de tussentemperatuur en de koudeperiode, die verschilt per cultivar.” Als hier iets mis gaat in de planning, leidt dat tot nare gevolgen, zoals uitval en bloemverdroging, weet Van Leeuwen. “En daar zit geen enkele broeier op te wachten.” Voordelen Wat zijn de voordelen die wij te bieden hebben? . “Wij snijden veel partijen en hebben zo de nodige kennis en ervaring verzameld. Daarbij beschikken wij over een databank met informatie over alle cultivars die we continu aanscherpen en aanvullen met nieuwe rassen. Verder kijken wij met een neutrale blik naar het product, omdat we er zelf verder geen belang bij hebben. De broeier kijkt toch met een andere bril, omdat hij vaak redeneert vanuit een planning die hij in gedachten heeft. Dat speelt bij ons advies geen rol. Wij kijken alleen wat goed is voor de bol, waarbij we het hoogste rendement voor de broeier willen realiseren. Broeischema Na het snijden kan de klant een advies afnemen en een broeischema laten maken door de teeltadviseurs. “Dat is allemaal optioneel.” Een broeischema maken, is ‘redelijk complex’ en kost bovendien wel wat tijd. “Vooral als je verschillende partijen broeit, luistert het allemaal heel nauw.” Het broeischema beschrijft wat de broeier stap voor stap moet doen: van de koeldata en het opplanten tot het inhalen en de trekwegdatum. “Zo weet hij precies wat hij wanneer moet doen. Ons doel hiermee is de broeier te ontzorgen én het beste resultaat per partij te realiseren.” Overigens zijn broeiers wel betrokken bij de ontwikkeling van broeischema’s. “Daar sparren we over met elkaar, en die input nemen wij mee in het schema.” Elk seizoen gaan Van Leeuwen en zijn collega’s op bezoek bij klanten om de ontwikkelingen te kunnen volgen. “De informatie die daaruit komt, verwerken we weer in onze databank. We blijven leren, bijschaven en aanscherpen.

Tulipa ‘Ice Cream’: een luxe poppetje

06 februari 2018

Ze is niet makkelijk, maar wel zo ontzettend mooi dat je dat allemaal voor lief neemt. Tulipa ‘Ice Cream’ is een schitterende, dubbele tulp met een perfect passende naam. Met zijn roze bloem en witte toef lijkt deze tulp inderdaad exact op een ijsje.  Vertuco De dubbele schoonheid komt uit de veredelingsstal van Vertuco. En het toeval wil dat de opa van Sjaak van den Berg erbij was op het moment dat ‘Ice Cream’ werd gevonden in het veld. “Vertuco richt zich voornamelijk op broeitulpen, daar is ‘Ice Cream’ niet speciaal geschikt voor. Deze tulp was echter zo bijzonder dat ze er graag mee verder wilden, maar dan voor een andere markt: de kwekerij en de droogverkoop.” Boltha teelt twee hectare ‘Ice Cream’ en de overige drie hectare van het beschikbare areaal staat op het land van drie collega-kwekers. “Het is een exclusief product en dat willen we graag zo houden. We voorzien verdere groei, maar wel gecontroleerd.” De veelbelovende schoonheid vindt haar weg naar de consument vooral via de postordermarkt. Buitencategorie ‘Ice Cream’ vraagt de nodige aandacht in de teelt. “Het is een juffertje”, stelt Van den Berg. “Je moet er uitermate voorzichtig mee omgaan. We doen alles met de hand. Deze dame vraagt de nodige aandacht, je moet haar een beetje verwennen voor het beste resultaat. Maar ja, dan heb je ook wat.” De schoonheid van de dubbele tulp maakt alles goed, vindt Van den Berg. “In Europa, Noord-Amerika en Japan is er veel belangstelling voor ‘Ice Cream’. In Japan beweren ze zelfs: ‘Je hebt tulpen, en je hebt ‘Ice Cream’. Daar worden de bollen per stuk verkocht en als een soort bonbon verpakt en gepresenteerd. Dus we hebben hier een zeer veelbelovend product in handen dat ook nog eens goede prijzen oplevert.” Op Keukenhof Hoewel de kritieken lovend zijn, is ‘Ice Cream’ nog niet bekend bij een groot publiek. Daar wil Boltha verandering in brengen. “We gaan haar komend seizoen flink promoten op Keukenhof. Onze stand biedt daar volop ruimte voor.” Daarmee weet Boltha zich verzekerd van een flinke publiekstrekker. Al eerder was ‘Ice Cream’ namelijk de meest gefotografeerde tulp in het voorjaarspark. “Fantastisch toch? Hoe meer belangstelling, hoe beter.”    Tekst: Greenity