CNB gaat participeren in scheidsgerecht
17-09-2019
In de bloembollensector is momenteel een scheidsgerecht actief dat uitspraak kan doen in geschillen tussen koper en verkoper.
Dit scheidsgerecht is opgezet door de KAVB en is alleen toegankelijk voor kopers en verkopers als zij ook lid zijn van de KAVB. Dit zou er op termijn voor kunnen zorgen dat er twee scheidsgerechten ontstaan en dat is wat ons betreft een onwenselijke situatie.
Één scheidsgerecht
Zoals u wellicht al in de media heeft gelezen zetten wij daarom samen met Anthos en Hobaho in op het vormen van één scheidsgerecht die toegankelijk is voor alle kopers en verkopers. Het in werking zetten van het nieuwe scheidsgerecht wordt op dit moment opgestart. Zodra er meer bekend is informeren wij u uiteraard.

Vergelijkbaar nieuws
 (1).png)
Omzetkorting
19 juni 2023Jaarlijks factureren we bij CNB op 1 juli de omzetkorting. De omzetkorting is gebaseerd op het saldo van de aan- en verkoopomzet (bemiddelingsomzet) per boekjaar. De omzetkorting loopt op wanneer u meer bemiddelingsomzet via CNB doet. Meer informatie hierover en een uitgebreide tabel met de omzetkorting in % vindt u terug op deze pagina. Boekjaar 2022/2023 Zoals hierboven al omschreven is de hoogte van de omzetkorting afhankelijk van de omzet die u via de bemiddeling bij CNB doet. Vorig jaar rond deze tijd lieten wij u weten dat er een recordomzet was geschreven. Afgelopen boekjaar is dit overtroffen, dit vertaalt zich uiteraard terug in de omzetkorting. De totale omvang van de omzetkorting van boekjaar 2022/2023 betreft € 512.919. Wij bedanken u voor het vertrouwen dat u in de bemiddeling van CNB stelt.
.png)
Record handelsomzet bemiddeling voor CNB
11 oktober 2022Het boekjaar 2021-2022 hebben we afgesloten met een resultaat voor belasting van ruim € 1,7 miljoen. Leo van Leeuwen, directeur CNB: “Een mooi resultaat, we zijn verheugd dat we de Algemene Ledenvergadering kunnen voorstellen om een groot deel van dit resultaat via een restitutie van 10% aan onze leden uit te keren én ons eigen vermogen kunnen versterken.” Bemiddeling De handelsomzet bemiddeling bedraagt € 316,7 miljoen. Dit is een stijging van ruim 20% ten opzichte van het boekjaar 2020-2021. Deze stijging is in alle productgroepen zichtbaar, maar met name in de productgroepen lelie en tulp. “Dat over boekjaar 2021-2022 de hoogste bemiddelingsomzet ooit zou worden gerealiseerd, had niemand durven voorspellen” aldus Paul Peters, manager bemiddeling bij CNB. Koelen en prepareren De omzet van Koelen en prepareren kent eveneens een stijging ten opzichte van het vorig boekjaar. “Ondanks een iets mindere tulpenoogst 2021 en een vlotte uitlevering van lelievoorraden is een goede bezetting en omzet gerealiseerd” meldt Jos Duin, manager Koelen en prepareren. Online ALV De Algemene Ledenvergadering vindt plaats op donderdag 20 oktober. Sinds twee jaar hebben wij onze Algemene Ledenvergadering online georganiseerd. Dit is ons goed bevallen en daarom zetten wij dit voort. Daarmee bieden wij onze leden de mogelijkheid om vanaf hun eigen locatie deel te nemen aan de ALV, makkelijk en efficiënt. De leden hebben hiervoor een uitnodiging ontvangen met aanvullende informatie waarmee zij via www.cnb.nl online de jaarrekening inmiddels kunnen inzien.

Jong talent versterkt vertegenwoordigersteam
13 september 2022Heb jij het ook gelezen? In de Greenity stond een artikel van onze vertegenwoordigers Gijs en lars. Om continuïteit van de dienstverlening aan haar klanten te kunnen garanderen, is CNB altijd op zoek naar jong talent. In Gijs Laan en Lars Jansen vond het in- en verkoopbureau twee waardevolle aanwinsten: enthousiaste jongens die graag willen leren en gevoel hebben voor het vertegenwoordigersvak. Gijs Laan (22) groeide op in West-Friesland waar het bollenvak altijd al deel uitmaakte van zijn leven. “Mijn ouders zitten niet in de sector, maar ik heb wel van jongs af aan in de bollen gewerkt, onder andere bij Jan de Wit & Zonen in Enkhuizen.” Omdat hij een baan in de groensector wel zag zitten, volgde hij de opleiding commercieel ondernemen aan het Clusius College in Hoorn. “Na mijn stage bij Ranzijn, waar ik ook mijn scriptie over schreef, mocht ik daar blijven werken.” Een advertentie bracht hem op het spoor van de vacature voor vertegenwoordiger bij CNB. Hij startte in oktober 2020, als onderdeel van het VADA-team van Ron Hoogeveen en Rien van Zuilekom, die beide op zoek zijn naar opvolgers. Het team focust zich op vasteplanten en pioenen. Laan: “Ik leg me toe op pioenen.” Basis opbouwen Gijs heeft de eerste periode van zijn dienstverband veel geleerd van meelopen met zijn collega’s, bedrijfsbezoeken en gesprekken met klanten. “Elke dag bezocht ik een paar bedrijven, dan pik je veel op. Ron heeft mij het nodige geleerd over gesprekstechnieken, en CNB organiseert regelmatig een dag voor jonge vertegenwoordigers. Zo bouw je al snel een goede basis op.” Hij vindt het vertegenwoordigersvak ‘geweldig’. “Je hebt veel contact met klanten en kunt hen echt verder helpen. Ik vind het mooi om samen een relatie op te bouwen. Verder is deze baan een goede mix van kantoorwerk en onderweg zijn. Je hebt veel vrijheid.” In het begin was het even wennen voor zowel Gijs als voor de klanten. “Je begint natuurlijk op 0, klanten moeten je nog leren kennen. Dat is een kwestie van gewoon langsgaan, je gezicht laten zien. De meeste klanten staan er wel voor open.” Lars Jansen (24) werkte in de koffiebranche – van koffieverkoop tot machineonderhoud – maar had het daar niet zo naar zijn zin. Rien van Zuilekom bracht hem op het spoor van CNB. “Op 18 juli kon ik aan de slag bij het VADA-team.” De eerste werkweek bracht hij veel tijd door op kantoor. “Kennismaken met CNB en de collega’s, wegwijs raken in de systemen, enzovoort. Daarna heb ik een paar weken meegelopen op de kwekerijen van Bouwmeester en Bol. Vervolgens ben ik begonnen om klanten te benaderen voor een kennismaking.” Verkoopervaring had hij al opgedaan in de koffiebranche. De benodigde productkennis is hij aan het opbouwen. “Er komt veel informatie op me af, en langzamerhand valt het allemaal op zijn plek.” Dat hij nog in de ‘leerfase’ zit, ziet hij niet als een nadeel. “Daardoor heb ik een frisse benadering. Verder stap ik gemakkelijk op mensen af, en dan zie ik wel wat eruit komt.” Hij heeft het ‘enorm naar zijn zin’. “Het is alsof ik hier al jaren werk.” Gepassioneerd Beide hebben ze veel plezier in het contact met de klant. “Mooi hoe gepassioneerd ondernemers vertellen over hun bedrijf en de producten die ze in de markt zetten, het is vaak echt hun levenswerk. Gaaf om daar als vertegenwoordiger aan te mogen meewerken.” Behalve inhoudelijke kennis opbouwen, vinden ze het ook belangrijk om hun ‘voelsprieten’ verder te ontwikkelen. “Elke klant heeft andere wensen en behoeftes. Als vertegenwoordiger moet je kunnen aanvoelen wat past bij welke klant zodat je daar optimaal op kunt inspelen. Steeds schakelen, flexibel zijn, dat hoort ook allemaal bij dit vak. Dat maakt het werk heel gevarieerd en altijd uitdagend.”