CNB Leliedagen 2023
10-10-2023
Van 8 t/m 10 november staan de CNB Leliedagen weer op de planning. Deze datum is tegelijk met de IFTF en de Flora Holland Trade Fair. Een bewuste keuze omdat bezoekers dan een combinatiebezoek kunnen maken.
Dit jaar zullen niet alleen de ruim 100 vazen lelies de show stelen. Ook het Handelscentrum van CNB zal spraakmakend zijn. Na een verbouwing van 8 weken zijn de CNB Leliedagen de eerste bloemenshow in ons vernieuwde kantoorpand.
Dus kom langs voor een lekker kopje koffie, praat bij met uw vertegenwoordiger(s) en geniet van een mix van noviteiten en bestaand assortiment lelies van veredelaars en broeiers.
We zien jullie graag op de CNB Leliedagen!
Vergelijkbaar nieuws

CNB Dutch Peony Days: “Een editie om trots op te zijn”
24 juni 2025Na een jaar van afwezigheid voelde het als thuiskomen: de CNB Dutch Peony Days waren terug, en hoe! Vertegenwoordiger Gijs kijkt met een grote glimlach terug op drie dagen vol kleur, geur en ontmoetingen. “Het blijft bijzonder om samen met kwekers, exporteurs en liefhebbers de pracht van de pioenroos te vieren.” Een recordeditie vol verrassingen Wat deze editie zo speciaal maakte? “Naast de terugkeer na een jaar pauze, hebben we dit jaar echt uitgepakt met de aankleding,” vertelt Gijs. “De grote CNB-letters, een nieuwe tafelindeling en oog voor detail gaven de show een frisse uitstraling. En dat terwijl we op het laatste moment nog moesten schakelen door het onverwacht hoge aantal inzendingen. Maar dat is natuurlijk een luxeprobleem.” Met maar liefst 137 vazen werd een nieuw record gevestigd. “We mikten op 100, maar dankzij het perfecte pioenenweer en de flexibiliteit van de inzenders liep het aantal snel op. Gelukkig had ik nog wat extra vazen meegenomen uit Lisse,” lacht Gijs. Favorieten en winnaars Op de vraag welke soorten eruit sprongen, moet Gijs even nadenken. “Er stonden echt pareltjes tussen. Natuurlijk de winnaar van de Dutch Peony Awards: Colonel Owen Cousins van Peter Stap. Maar ook Flevorite van NOP-Fleur en Hilary van Itoh Peony Plus maakten indruk. En dan Etched Salmon, die meerdere keren werd ingezonden, en Viking Full Moon, die verrassend de prijs voor beste nieuwkomer won.” Samenwerking als sleutel tot succes De show was niet mogelijk geweest zonder de inzet van collega’s en kwekers. “Van het ophalen van bloemen tot het leveren van pallets en kuubkisten – iedereen droeg zijn steentje bij. De meeste inzenders brachten hun bloemen zelf, wat de opbouwdag net iets soepeler liet verlopen. Daar ben ik ontzettend dankbaar voor.” Een sfeer van verbinding De sfeer tijdens de dagen omschrijft Gijs als “ontspannen en enthousiast”. “Bezoekers konden genieten van een kop koffie en een gevulde koek van cateraar Deinums, terwijl ze zich lieten verrassen door de bloemenzee. De opkomst was hoog, misschien doordat het snijseizoen voor sommige kwekers al voorbij was. En ja, er was ook ruimte voor een grapje – zoals toen Jan de Boer langskwam met zijn knuffelbeer Pjetro om een video te maken. Die staat trouwens op mijn LinkedIn,” knipoogt Gijs. Voorbereiding en innovatie De voorbereidingen beginnen al maanden van tevoren, maar de echte drukte zit in de laatste week. “Dan worden de rijen klaargezet, vazen gevuld en de aankleding geregeld. De grootste uitdaging blijft het weer. Vorig jaar moesten we de show afblazen door schade aan het gewas. Dit jaar zat alles mee.” Samen met de vakjury bestaande uit Aad Vernooy, Nico Blom, Jack de Vroomen en Ton Meiland – is er dit jaar nagedacht over een mogelijke uitbreiding van de prijzen. “We overwegen om volgend jaar een nieuwe categorie toe te voegen: Beste Inzender,” vertelt Gijs. “Daarbij kijkt de jury niet alleen naar één vaas, maar naar de totale inzending van een kweker. Zo kunnen we kwekers belonen die over de hele linie topkwaliteit leveren. Een mooie manier om onze sector nog beter op de kaart te zetten.” Toekomstplannen en persoonlijke passie Wat de toekomst brengt? “We hopen op nog meer vazen, maar dit jaar wordt lastig te overtreffen. Eerst maar eens duimen voor goed weer.” Trends in de teelt worden besproken tijdens de pioenenbijeenkomst in november, maar op de show draait het vooral om beleving. Voor Gijs is de show meer dan werk. “Het is een plek waar kwekers, exporteurs en liefhebbers elkaar ontmoeten. Dat maakt het voor mij zo waardevol. En hoe ik ooit in de pioenenwereld terechtkwam? Na mijn opleiding zag ik een vacature in het vakblad Agrarisch West-Friesland. Ik begon in coronatijd dicht bij huis, in de regio Enkhuizen. En ik was meteen verkocht.” Tot slot, de onvermijdelijke vraag: wat is je favoriete pioen? “Een lastige! Maar als ik moet kiezen: Pillow Talk. Die bloem is zó groot en indrukwekkend op de vaas. Maar eerlijk is eerlijk: elke pioen heeft zijn charme. Het ligt maar net aan de smaak van de consument.” Bekijk hier de aftermovie van de CNB Dutch Peony Days van dit jaar.
Nico Vork wint Plasbokaal 2025
11 juni 2025Op zaterdag 31 mei is de prestigieuze Plasbokaal 2025 uitgereikt aan Nico Vork. Deze jaarlijkse prijs, in het leven geroepen door Joop van Veen – voormalig eigenaar van kwekerij De Plas – beloont het vakmanschap van leliebroeiers. Het CNB Lelieteam vindt het voortbestaan van de Plasbokaal belangrijk en heeft ook dit jaar haar steentje bijgedragen. In februari ontvingen alle deelnemers een krat met leliebollen, waarvan het ras vooraf niet werd bekendgemaakt. Hierdoor draait de competitie volledig om de kunde van de broeier. De uitdaging: lever een vaas in met zeven perfect afgebroeide takken. De bijeenkomst werd geopend door Tim van den Berg van Botha BV. Vervolgens verzorgde Yvonne Watzdorf van Bloemenbureau Holland de officiële aftrap van het evenement. De vakjury beoordeelde uiteindelijk de inzendingen van 24 deelnemers, allen werkend met het ras ‘Invictus®’. Nico Vork, voormalig medewerker van kwekerij De Plas, werd uitgeroepen tot winnaar. Hij liet daarmee Moerman Lilium (score: 9,50) en Thijmen de Jong van De Jong Flowers (score: 9,40) nipt achter zich. Volgend jaar zal de Plasbokaal 2026 worden uitgereikt tijdens de opening van de Dutch Lily Days bij Van den Bos Flowerbulbs in Honselersdijk.

Moederdag Drive-Thru bij Boltha B.V. haalt recordbedrag op!
12 mei 2025Moederdag Drive-Thru bij Boltha B.V. haalt recordbedrag op voor Alpe d'HuZes Afgelopen weekend was het weer feest bij Boltha B.V. met de jaarlijkse Moederdag Drive-Thru. Bezoekers konden genieten van prachtige boeketten tulpen, terwijl ze tegelijkertijd een goed doel steunden. De volledige opbrengst, inclusief losse donaties, ging naar Alpe d'HuZes, een initiatief dat zich inzet voor de strijd tegen kanker. CNB heeft een mooie bijdrage geleverd aan dit succesvolle evenement. Elke collega heeft een mooie bos tulpen cadeau gekregen. Er werd een recordbedrag van maar liefst €8.008 opgehaald! Dit mooie resultaat toont de kracht van samenwerking en de betrokkenheid van onze gemeenschap.