Kijktip van Paul Peters
08-06-2021
Maandagavond (7 juni) was de documentaire ‘Het leven gaat niet altijd over tulpen’ te zien bij de EO. Ik was er stil van na het zien ervan...
We hebben een prachtig dynamisch vak met een nog mooier product. Hierachter schuilen allemaal verhalen. Onder andere van families. De familie van Klaas en Jolanda Schouten is er daar één van. En wat voor een. Als u het nog niet gezien heeft raad ik het u aan om via uitzending gemist of via deze link te kijken. De EO heeft dit heel mooi en integer gemaakt.
Vergelijkbaar nieuws
Zuurrapportage (Blog Paul)
11 november 2025Jaarlijks na het opmaken van de 1 november betaaldatum maken we bij CNB een ‘zuurrapportage’. Dit is een rapport dat we voor intern gebruik aan de tulpenvertegenwoordigers beschikbaar stellen. Het rapport geeft een beeld van de ontwikkeling van zuur in tulpen die door CNB worden bemiddeld. Een aankoop van tulpen, via CNB, wordt bevestigd middels een koopovereenkomst. Naar aanleiding hiervan vindt levering plaats door verkoper aan koper en wordt de levering aan CNB bevestigd. Wanneer er sprake is van zuur kan de koper een zuurretour melden aan CNB. Dit laatste verwerken we in de zuurrapportage. In oogstjaar 2024 heeft CNB 3,9% zuurretouren (op basis van stuks) verwerkt en in oogstjaar 2025 was dit 5%. Dit is een stijging van 28% en dat is natuurlijk een forse stijging. In oogstjaar 2020 was de zuurretour nog 1,9%. Het getal geeft geen goede weergave van zuur in een partij omdat de kweker voor levering ook nog zelf uitzoekt op zuur en dat uitschiet. Ik heb ervaren dat de meeste discussies in oogstjaar 2025 gaan over galmijt maar ondertussen is zuur een gestaag groeiende uitdaging. Eenvoudige oplossingen liggen niet voor handen. ‘Tulpen telen is niet eenvoudig’ kan op een tegeltje want die wijsheid weten we al zolang we tulpen telen.
Traditie & Vernieuwing (Blog Paul)
29 oktober 2025De Nationale Coöperatieve Raad (NCR) is de vereniging van en voor coöperaties in Nederland. CNB is lid van de NCR net als bijvoorbeeld de Rabobank. Ik heb ChatGPT gevraagd om, op basis van de uitgebreide berichtgeving op de website van de NRC, een analyse te maken van de strategieën van de leden van de NCR. Ik heb ChatGPT ook gevraagd om de analyse te schrijven vanuit de schrijfstijl die ik in mijn eerdere blogs hanteer. Hieruit volgt de volgende analyse: “Coöperaties bevinden zich op een intrigerend kruispunt. Vanuit de berichtgeving van NCR komt een duidelijke koers naar voren: leden centraal, besturing vernieuwd, toekomst voor ogen. De coöperatieve kern – samenwerking, gedeelde waarden – blijft intact, maar de vorm verandert. In het eerste licht zien we dat coöperaties zich stevig richten op ledenbetrokkenheid. Niet zomaar als vinkje op de agenda, maar als wezenlijk beginpunt. De klassieke rol – samenwerken voor en door leden – wordt niet verlaten, maar opnieuw vormgegeven. Tegelijkertijd wordt het speelveld complexer: grensoverschrijdende samenwerking en fusies verschijnen als strategieën om slagkracht te verkrijgen. Daarnaast duikt de versterking van governance op: de vernieuwde coöperatiecode die de NCR presenteert legt veel nadruk op principes zoals ledeninvloed en lange termijn waardecreatie. Dat maakt niet alleen het beleid makkelijker bespreekbaar, maar ook het bestaansrecht van de coöperatie duidelijker. Een derde pijler is kennisdeling – coöperaties staan niet afzonderlijk op eilandjes, maar leren van elkaar, stappen samen. De rol van de NCR als platform komt naar voren: ondersteuning, inspiratie, verbinding. Wat ik opmerk: er is geen tweedeling tussen traditie en vernieuwing — het is een dialoog. Daar zit de kracht. Wie enkel focust op schaalvergroting zonder de ledenbetrokkenheid, loopt het risico de coöperatieve ziel kwijt te raken. Andersom: wie vasthoudt aan nostalgie zonder besturing en verbinding, mist de aansluiting met de veranderende wereld. Kortom: de strategie van coöperaties is verbinden – van oude waarden met nieuwe realiteit – én bouwen: aan een besturing die toekomstbestendig is. In die combinatie ligt de sleutel tot duurzame coöperatieve impact.” Teruglezend merk ik enerzijds op dat hier een open deur wordt ingetrapt en anderzijds inspireert het ook. Waarbij voor CNB de belangrijkste uitdaging is om waarde toe te blijven toevoegen in een sector waar met name de schaalvergroting flink blijft doorzetten.
Tussen Groei en Zorg (Blog Paul)
30 september 2025In navolging op de berichtgeving dat ‘de eikels en beukennootjes dit jaar in ruime hoeveelheden en vroeg vallen’ zijn de oogstverwachtingen van de zomerbloeiers als lelie, dahlia en calla ook best goed. Dit is prettig aangezien er een goede voorverkoop heeft plaatsgevonden. Wel is het best spannend in de grote afzetmarkten. Denk aan de invoerheffing in de USA en keuringsperikelen in Azië (met name China). In de bemiddeling van tulpen voor oogst 2026 merken we dat er nauwelijks stemming is. Er is nog veel aandacht voor de kwaliteitsproblemen van oogst 2025 en de bloemenprijs voor aankomend broeiseizoen is nog niet ‘gezet’. Wel is de verwachting dat er verdere krimp is in het plantgoed van tulpen. Ondertussen zijn we bij CNB bezig met voorbereidingen voor de verschillende herfst- en winterevenementen zoals de ALV van CNB, CNB Leliedagen, CNB bloem- en relatiedagen, Leliemiddag Andijk, Dag van de Tulp, Bloembollen vakdagen, Vaktententoonstelling, Driebanflora, Flower bulb business days en CNB marktbroeishow. Dit klinkt wellicht als ‘business as usual’ maar zo voelt het niet. Dit laatste komt vooral door de onzekerheid in de teelt en afzetmarkten.