Kijktip van Paul Peters
08-06-2021
Maandagavond (7 juni) was de documentaire ‘Het leven gaat niet altijd over tulpen’ te zien bij de EO. Ik was er stil van na het zien ervan...
We hebben een prachtig dynamisch vak met een nog mooier product. Hierachter schuilen allemaal verhalen. Onder andere van families. De familie van Klaas en Jolanda Schouten is er daar één van. En wat voor een. Als u het nog niet gezien heeft raad ik het u aan om via uitzending gemist of via deze link te kijken. De EO heeft dit heel mooi en integer gemaakt.

Vergelijkbaar nieuws

Omzetkorting boekjaar 2024/2025 (Blog Paul)
25 juni 2025Ieder jaar organiseren we bij CNB het ‘Café Heereweg’ en ‘Café Veilingweg’. De namen doen vermoeden dat het borrels zijn maar niets is minder waar. Tijdens deze Cafés blikken we in Lisse (Heereweg) en in Bovenkarspel (Veilingweg) terug op het voorgaande afgesloten boekjaar. Bij het terugblikken kijken we onder andere naar de handelsomzet die we met elkaar hebben gerealiseerd en naar het verwachte resultaat. De cijfers zijn overigens dan nog niet definitief omdat de accountant nog druk bezig is met controle. Het zijn ‘voorlopige’ cijfers. De gecontroleerde cijfers komen pas in oktober aan de orde tijdens de Algemene Ledenvergadering. We hebben in de Cafés ook teruggeblikt op de inzet van CNB in het traject ‘Toekomst bloembollenvak’. Samen met Anthos, KAVB en recent ook Keukenhof werkt CNB aan de sectorambities. Daarin is nog veel werk te verrichten maar er is afgelopen jaar ook al veel bereikt hierin. Daar zijn we best trots op. Een onderdeel van de cijfers die in de Cafés is toegelicht betreft de omzetkorting die CNB jaarlijks aan haar klanten uitkeert. Het totaal omzetkorting die CNB in boekjaar 2024/2025 aan haar klanten heeft uitgekeerd bedraagt € 536.598. In boekjaar 2023/2024 was dit een bedrag van € 473.496. De toename in boekjaar 2024/2025 ten opzichte van het jaar ervoor hangt samen met de toegenomen handelsomzet per klant en voor CNB als geheel.
.png)
Certificering een belangrijk onderdeel (Blog Paul)
27 mei 2025Vanaf deze plek heb ik regelmatig aandacht gevraagd voor certificering. Denk dan aan MPS of GlobalG.A.P.. Certificering is ook een belangrijk onderdeel in het traject van ‘toekomst bloembollenvak’ waar Anthos, KAVB en CNB de initiatiefnemers van zijn. Ik hoor regelmatig dat ‘van certificering de teelt niet duurzamer wordt’. Wel is certificering een belangrijk onderdeel om vanuit de sector te kunnen aantonen dat we steeds verder verduurzamen. De meeste productiebedrijven zijn inmiddels bekend met MPS en/of GlobalG.A.P.. Een belangrijke ontwikkeling op het gebied van certificering is Floriculture Sustainability Initiative (FSI). Marktpartijen, vooral de grote retail (Aldi, Lidl etc.) hebben al in 2013 aangegeven dat ze in 2025 zaken willen doen met leveranciers die voldoen aan de eisen van FSI. Die eisen richten zich op 3 pijlers te weten Good Agricultural Practice (GAP), Milieu en Sociaal. In de afzet van bloemen en bol op pot is FSI al de standaard geworden. Dat zal ook in bloembollen het geval worden. Voor u als kweker betekent dit dat certificering uiteindelijk op alle drie de pijlers gevraagd gaat worden. De start is met twee pijlers te weten GAP en Milieu. Wanneer u meer wilt weten over FSI dan kunt u de website van FSI bekijken. U kunt ook een mailtje sturen naar Mila Kroon; m.kroon@cnb.nl. Mila kan u vervolgens verder helpen.

Schoon fust (Blog Paul)
13 mei 2025We kregen onlangs de vraag van een kweker om hem te helpen zijn kopers te attenderen om schoon fust te leveren. Schoon fust is een belangrijke hygiënemaatregel in het voorkomen van ziekten en plagen, waaronder galmijt. Berichtgeving over galmijt kunt u niet meer ontgaan. Er is veel zorg en aandacht voor deze mijt. Naast schoon fust zijn er nog een aantal hygiënemaatregelen die kwekers, broeiers en exporteurs kunnen nemen. Deze maatregelen zijn terug te vinden in het Hygiëneprotocol tulpengalmijt. Dit door Joop de Hoog en Paul Ruigrok opgestelde protocol is een belangrijk handvat in de integrale aanpak van tulpengalmijt. We hebben de kweker geholpen door het opstellen van de volgende brief die hij kan sturen naar de kopers van zijn tulpen: Geachte koper, Voor komende oogst heeft u één of meerdere partijen (tulpen-)bollen van ons gekocht, waarbij onder meer is overeengekomen dat wij deze aan u uitleveren in door u aan te leveren fust. Om de kwaliteit van de leveranties van de betreffende partijen, zoals op de koopovereenkomst(-en) is bevestigd, te kunnen waarborgen, nemen wij alle maatregelen die tot onze beschikking zijn en vragen wij u om uw medewerking hierin. Door het aanleveren van schoon fust doet u dit. Mogelijk ten overvloede attenderen wij u hierbij op het ‘Hygiëne protocol tulpengalmijt’. Wij vertrouwen en rekenen op uw medewerking en wensen u een goed seizoen toe.