Koelen en prepareren in coronatijd

07-07-2020

Iedere twee weken is er nieuws vanuit één van onze diensten. Deze keer is CNB Koelen en Prepareren aan de beurt. 

Het terrein van CNB Koelen en Prepareren in Bovenkarspel is groot, en veel medewerkers zijn zelfstandig aan het werk. Afstand houden is over het algemeen geen probleem. Bij de receptie zijn maatregelen genomen om het contact met chauffeurs en andere bezoekers veilig te laten verlopen. Wel kan er nog een slag worden gemaakt in de digitale aanlevering van de informatie.

Op dit moment heerst bij CNB Koelen en Prepareren een relatieve rust. “Dit is de tijd dat we onderhoudswerkzaamheden verrichten en voorbereidingen voor het nieuwe seizoen treffen. Nu is er ook tijd voor collega’s om vrij te nemen om op vakantie te gaan”, legt manager Jos Duin uit. “Op dit moment worden de eerste tulpen onder plastic gerooid in West-Friesland dus het schiet al weer aardig op, de tulpen uit het Zuidelijk Halfrond zijn iets later binnen gekomen vanwege de coronacrisis.  

Hart onder de riem
Zeker in de eerste weken van de intelligente lock-down heeft Duin regelmatig contact gehad met zijn klanten. “Dat waren vooral gesprekken om ondernemers een hart onder de riem te steken. Wat me opviel, was de grote veerkracht en creativiteit bij ondernemers. Ze vinden oplossingen om, ook in deze lastige tijd, afzet te vinden voor hun producten. Zo lang er bloemen nodig zijn, draait de broeierij door. Bij de lelies ervaar ik daarover meer onzekerheid dan bij de tulpen.  Bedrijven die in de kern gezond zijn, richten hun blik op de toekomst en denken alweer aan het volgende seizoen.”

Koelen en prepareren heeft op de werkvloer de benodigde maatregelen getroffen met het oog op de veiligheid van medewerkers en klanten. “We moeten met elkaar de discipline opbrengen om afstand te houden. Voor sommige collega’s is het heel eenvoudig, als je op de heftruck zit heb je automatisch afstand tot je omgeving. In de productie kunnen we die afstand creëren. Bij de receptie laten we maximaal een persoon toe aan de balie en nemen we de afstand van 1,5 meter in acht.”

Digitalisering: sneller en veiliger
Wat opvalt, is dat nog altijd veel chauffeurs zich met papieren melden bij de receptie, van vrachtbrieven tot exportdocumenten en fustbrieven. “Voor de veiligheid van alle betrokkenen zou het goed zijn als we hierin een digitaliseringsslag zouden kunnen maken. Nu is een goed moment om daarin door te pakken. Dat kan heel eenvoudig door de documenten een dag voor aflevering te mailen naar administratiebk@cnb.nl. Dan kunnen wij de informatie alvast verwerken, dat scheelt wachttijd en beperkt de contacttijd. Bovendien kun je zo een besmettingsrisico wegnemen. Het is sneller en veiliger voor iedereen.” Wie hierover vragen heeft, kan contact opnemen met de receptie van CNB Koelen en Prepareren via 0228-530130 of mailen naar administratiebk@cnb.nl.

Tekst: Monique Ooms

Highlighted image: Koelen en prepareren in coronatijd

Vergelijkbaar nieuws