Verduurzaming: een verhaal dat verteld moet worden
14-10-2025
Op donderdag 9 oktober hebben we bij CNB voor een aantal medewerkers een middag georganiseerd over storytelling – oftewel: hoe vertel je een verhaal dat écht binnenkomt? We kozen daarin bewust voor het thema verduurzaming, omdat dit onderwerp leeft, vragen oproept en ook weerstand veroorzaakt.
In de bloembollensector is verduurzaming een belangrijk thema. Dat kan niemand meer ontgaan. Er zijn voorlopers die veel experimenten doen en maatregelen nemen om steeds milieuvriendelijker bollen te telen en te verhandelen. Er zijn ook nog ondernemers die nog bewuster met dit onderwerp aan de slag kunnen. Denk dan aan certificering, verdere reductie in het gebruik van chemische gewasbeschermingsmiddelen en minder gebruik van schaarse middelen zoals water en fossiele energie. Dit zijn geen makkelijke vraagstukken om aan te werken, maar wel essentieel voor de toekomst van het bollenvak. Met dit in het achterhoofd zijn we aan de slag gegaan met het leren hoe we een verhaal beter kunnen vertellen, aan elkaar en aan u als kweker, exporteur of broeier. Tenslotte zit de kracht van verandering in een goed verhaal.
Storytelling-expert Herman Wegter gaf ons inzicht in hoe je een boodschap opbouwt in 7 stappen. Niet alleen met feiten, maar ook met gevoel, overtuiging en een duidelijk doel: informeren, enthousiasmeren of overtuigen. Tijdens de training zijn we zelf aan de slag gegaan. We onderzochten hoe je een verhaal vertelt dat mensen meeneemt, ook als het onderwerp lastig is. We stonden stil bij vragen als:
- Vanuit wie vertel je het verhaal?
- Wat wil je vertellen en wat moet je vertellen?
- Welke obstakels kom je tegen?
- Sta je zelf achter het verhaal?
- Hoe overwin je weerstand en bereik je je doel?
Volgens Herman ligt de uitdaging rondom dit thema niet in het benoemen van de obstakels, die zijn duidelijk en niet makkelijk, maar in het vinden van de weg naar waar we willen en moeten komen. Wat hebben we daarvoor nodig? Dáár zit de kracht van dit verhaal.
Wat we leerden? Dat een goed verhaal begint bij jezelf: sta je achter wat je vertelt, zie je de obstakels, en weet je wat er nodig is om je doel te bereiken? Want verduurzaming is niet alleen een technische uitdaging, maar ook een kwestie van communicatie.
Wij geloven dat een goed verteld verhaal het verschil kan maken. Niet alleen binnen CNB, maar ook in de samenwerking met de gehele sector. Samen staan we voor de uitdaging om het bollenvak toekomstbestendig te maken. En dat begint met het delen van een helder, eerlijk en inspirerend verhaal.