Virtuele marktbroeishow CNB Bloembollenteam
20-01-2021
Elk jaar wordt tijdens de CNB Bloem- en relatiedagen het vroege assortiment tulpen geshowd in onze showkas in Lisse. Dat deze show niet doorging is geen verrassing. De tulpen zijn wel voorbereid en gebroeid. Het zou zonde zijn om dit niet met onze klanten te delen.
3D scan
Zoals je op de foto's hieronder ziet zijn alle tulpen opgesteld in een hal bij CNB Bovenkarspel. Van deze opstelling is door een extern bedrijf een 3D scan gemaakt.
Dit betekent dat klanten virtueel door de show kunnen lopen. Elke bak of vaas is ook in te zoomen en daardoor is het product echt goed te bekijken.
Heeft u de mail gemist? U kunt de link opvragen bij uw vertegenwoordiger van het CNB Bloembollenteam.

Vergelijkbaar nieuws

Bemiddelen bij CNB gaat verder (Blog Paul)
20 augustus 2025Het bemiddelen bij CNB gaat verder dan het bij elkaar brengen van aanbod en vraag in bloembollen. We brengen door bemiddeling ook bedrijven bij elkaar die heel erg van elkaar verschillen. Bij CNB zijn we zelf drukdoende met een upgrade van ons automatiseringssysteem (microsoft) en daar werd mij de vraag gesteld of tegenwoordig alle berichtgeving via EDI wordt uitgewisseld. EDI staat voor Electronic Data Interchange. Het is eigenlijk een proces voor het uitwisselen van gegevens tussen twee computersystemen met gestandaardiseerde berichten. Denk aan koopovereenkomsten en leveringsnota’s. Ondanks dat steeds meer berichten via EDI worden uitgewisseld ontvangen we bij CNB ook nog handgeschreven leveringsnota’s. De belangrijkste reden dat er nog bedrijven zijn die leveringsnota’s met de pen schrijven is dat ze maar één keer per jaar oogsten en afleveren. Daartegenover staan vaak kopende bedrijven die jaarrond werken en stevig inzetten op automatisering om processen efficiënter in te richten. Het verschil in de bedrijven, zoals hiervoor geschetst, is natuurlijk duidelijk en het lijkt begrijpelijk dat er nog handgeschreven leveringsnota’s worden gemaakt. Een belangrijke taak voor CNB is om enerzijds ‘de vaart erin te houden’ en anderzijds ‘bedrijven bij elkaar te brengen’ ook als de verschillen groot zijn. Ik heb zelf nog een mooie pen met mijn naam erop gegraveerd waar ik nog regelmatig, bijvoorbeeld bij licentiecontracten, mijn handtekening mee schrijf. Maar verder werk ik vooral met de laptop, waar ik, onder andere, deze blog mee heb geschreven. Tot slot, voor degene die nog naar de pen grijpt voor de leveringsnota, op ‘mijn CNB’ bieden we de mogelijkheid om je leveringsnota digitaal aan CNB aan te bieden.

Seizoenspraat: Wat speelt er echt?
05 augustus 2025Duo-interview met CNB Teeltadviseur Yorick van Leeuwen en vertegenwoordiger Tulp Michel Longayroux: Terugblik en vooruitzicht op het tulpenseizoen. Hoe verliep de rooiperiode dit jaar? Michel (vertegenwoordiger) steekt meteen van wal: “We hadden prachtig weer, waardoor het rooien vlot verliep. De bollen zagen er goed uit, echt mooie partijen.” Yorick (teeltadviseur) beaamt dat: “De omstandigheden waren gunstig, en de bollen kwamen in goede conditie binnen. Dat gaf een vliegende start aan het seizoen.” Toch zijn er ook zorgen. Michel merkt op: “We zien vrij veel zuur dit jaar, meer dan normaal. Dat baart wel zorgen. Het weer sloeg om van heel warm naar heel nat, en dat kan fusarium in de hand werken.” Yorick vult aan: “Bij binnenkomst zagen we al een hoog percentage zuur in sommige partijen. Dat is iets om scherp op te blijven richting het broeiseizoen.” Wat gebeurt er nu bij CNB Koelen en prepareren? Yorick vertelt enthousiast: “De aanvoer loopt goed door en we zijn volop bezig met de CATT-behandeling. Die ziet er positief uit, dus dat is mooi! Het is nu de drukste periode van het jaar, maar logistiek loopt het goed.” Michel voegt toe: “We zijn alert op ziektes zoals zuur, maar ook tulpengalmijt blijft een aandachtspunt.” Wat horen jullie van kwekers? Volgens Michel zijn de geluiden gemengd: “Er is minder plantgoed beschikbaar en kwekers maken zich zorgen over fusarium. Tegelijkertijd zijn er veel kisten gerooid, met grotere maten. De totale aantallen zijn uiteindelijk normaal, maar het prijsniveau ligt hoger.” Yorick ziet vooral positieve signalen: “De opbrengsten zijn prima en de bollen zijn goed verkocht. De prijsvorming is uitstekend.” Wel wijst hij op een knelpunt: “Doordat de rooiperiode zo snel verliep, moesten kwekers hun capaciteit flink opschalen. Dat liep soms spaak bij het drogen en verwerken.” Wat zijn de verwachtingen voor de rest van het seizoen? Michel ziet een duidelijke trend: “Er is veel vraag naar goed plantgoed, maar de beschikbaarheid is beperkt. Het vak reageert op de publieke opinie en kiest steeds vaker voor virusarme of virusvrije cultivars.” Yorick kijkt vooruit naar de CNB Bloem- en relatiedagen: “We doen dit jaar meer proeven met de CATT-behandeling. De eerste resultaten worden daar gepresenteerd. Dat helpt ons om nog beter onderbouwde keuzes te maken.” En hoe kijken jullie naar de toekomst van de sector? Michel ziet uitdagingen, maar ook kansen: “Regelgeving en het vinden van de juiste cultivars vragen veel van het vak. Maar dat biedt ook ruimte voor innovatie.” Yorick sluit zich daarbij aan: “Ik ben positief. Er zijn veel ontwikkelingen gaande en de vraag naar tulpenbloemen blijft groeien. De afzetmarkten zijn nog steeds in beweging.”
.jpg)
Ruimte beschikbaar CATT-behandeling half augustus
04 augustus 2025Ruimte beschikbaar voor CATT-behandeling in Bovenkarspel – vanaf half augustus Heeft u leverbare tulpenbollen of -plantgoed die een ruimtebehandeling nodig hebben? Dan hebben wij goed nieuws: Vanaf half augustus is er weer ruimte beschikbaar in Bovenkarspel voor een CATT-ruimtebehandeling. CATT staat voor Controlled Atmosphere Temperature Treatment – een innovatieve, milieuvriendelijke methode waarbij uw tulpenbollen of -plantgoed worden behandeld in een gasdichte cel met een aangepaste luchtsamenstelling (minder zuurstof, meer CO₂). De behandeling duurt slechts 4 dagen, u beschikt dus weer snel over uw tulpenbollen. Locatie: CNB Bovenkarspel Beschikbaar: vanaf half augustus Geschikt voor: leverbare bollen en plantgoed Interesse of reserveren? Neem contact op met Jos Duin.