Voorbereidingen Dag van de Tulp in volle gang!
22-11-2022
Vrijdag 27 januari 2023 is het weer tijd voor de Dag van de Tulp. Dit jaar weer gewoon in januari, zodat er ook volop tulpen geshowd kunnen worden bij Vertify Zwaagdijk. Deze editie heeft als thema: Ondernemen met energie. Uiteraard werkt CNB hier weer graag aan mee.
Traditiegetrouw zal de middag starten met de productgroep vergadering Tulp, daarna is het woord aan de BKD. Spreker Toon van Tol is uitgenodigd om het plenaire gedeelte af te sluiten. Toon is een enthousiaste spreker en is onder andere bekend van het boek ‘Bollenpellen voor managers’.
Het tweede gedeelte van de middag staat in het teken van workshops. Binnenkort is het volledige programma bekend en worden de uitnodigingen verstuurd. Tipje van de sluier: Yorick van Leeuwen geeft namens CNB Teeltadvies een van de workshops. Wij houden jullie op de hoogte!

Vergelijkbaar nieuws
.jpg)
Tulpenbroeiseizoen met pieken en dalen
24 mei 2022In het begin van het tulpenbroeiseizoen leken de bomen tot ver in de hemel te groeien. Er was veel vraag naar tulpen en de prijzen bereikten een historisch hoogtepunt. Zodra Rusland zijn inval in de Oekraïne deed, veranderde alles. ‘Nu draaien de tulpen deels door voor de klok.’ Koude voorjaar 2021 Na het koude voorjaar van 2021, dat voor de nodige vertraging zorgde, kwam het tulpenbroeiseizoen van 2021 – 2022 wat later op gang. In januari gingen de prijzen al snel fors omhoog. CNB-vertegenwoordiger Niels Laan kijkt terug in zijn notities en concludeert grote verschillen. “Begin februari 2020 was de middenprijs voor tulp 0,15 eurocent, begin februari 2021 was dat al gestegen naar 0,21 eurocent, en begin februari 2022 stond de middenprijs op 0,25 eurocent per steel. Een dag voordat de oorlog in Oekraïne uitbrak was de middenprijs zelfs 0,28 cent, een historisch hoog bedrag.” Daarna begon de prijs in te zaken. “Na Internationale Vrouwendag werd het steeds minder. Op die dag was de prijs al gedaald naar 0,17 cent.” Op 10 mei heeft de middenprijs een dieptepunt bereikt van 0,08 cent. “Zo’n 15 procent van de tulpen die nu voor de klok komen, worden doorgedraaid.” Anders dan andere jaren zaten er in de supermarkten dit keer negen in plaats van 10 stelen in een bos. “Daardoor ben je de eerste 10 procent aan volume al kwijt.” Focus verlegd Hoewel lang niet alle tulpenbollen en -bloemen naar Rusland en Oekraïne gaan, heeft de oorlog wel invloed op het koopgedrag van de consument. “Oorlog is nergens goed voor, te beginnen natuurlijk met het menselijk leed dat zich hier afspeelt. Er is ook een effect op de markt. Het vertrouwen neemt af, de focus wordt verlegd naar andere zaken. Daar komt bij dat de kosten van zo ongeveer alles zijn gestegen en terwijl de euro minder waard is geworden. Daardoor heeft de consument minder geld te besteden en zal hij dat bosje tulpen misschien laten staan. Dat weten we allemaal niet zeker, maar het kan een verklaring zijn.” Wat ook speelt, erkent Laan, is dat het tulpenseizoen na Pasen sowieso afloopt. “Traditioneel schommelen de prijzen dan meer en op een gegeven moment stopt ook de aanvoer. Dit jaar zien we dat het wat langer doorgaat. Wellicht hebben kwekers en broeiers, naar aanleiding van het succes van vorig jaar, besloten om uit te breiden, waardoor er nu nog wel aanbod is terwijl de vraag is weggevallen.” 80 procent voorverkocht De kwaliteit van de tulpen was door het seizoen heen ‘goed’ vindt Laan. “In het begin broeide het wat stug, maar later waren de 11’en en 12’en gewoon goed. In januari en februari was er weinig uitval. Dat had wellicht ook met de grote vraag te maken: ook de korte tulpen werden gewoon aangeleverd, men had de aantallen nodig. Later was er meer sprake van uitval, en op dat moment was de vraag ook grotendeels weggevallen.” Het seizoen eindigt dus met slechte cijfers. Intussen is alweer zo’n 80 procent van de bollen voorverkocht. “Zowel de aantallen als de prijzen daarvoor waren goed. Nu ontstaat er wel wat onrust. Hoe wordt de oogst? Wat gaat de export doen, nu er een exportverbod voor Rusland geldt? Dat brengt de nodige onzekerheid met zich mee. Dat is allemaal een kwestie van afwachten.”

CNB Hoofdsponsor openingsavond Tulpenfestival NOP
13 april 2022Na twee jaar corona wordt er weer een openingsfeest gehouden ter ere van het Tulpenfestival. CNB is de hoofdsponsor van de officiële (zakelijke) openingsmiddag/avond en het ‘walking dinner’ wordt mede mogelijk gemaakt door CNB. Het Tulpenfestival Het Tulpenfestival in de Noordoostpolder wordt van 16 april t/m 8 mei gehouden. In deze periode verandert de Noordoostpolder langzaam in een kleurrijk landschap. De ongeveer 2000 hectare tulpen komt/staat dan in bloei en het is in die periode mogelijk om (gratis) een auto- en/of fietsroute te rijden langs de tulpenvelden. Naast het rijden van de route is er dit jaar een leuke aanvulling in de Tulpenfestival app. Deze geeft je tijdens het rijden van de route, dmv video- en audiofragmenten, informatie over het gebied, de tulpenteelt en de historie van de Noordoostpolder. Zeker de moeite waard dus.

Weer lekker bloemen kijken
29 maart 2022Lange tijd maakte corona het onmogelijk om shows te organiseren. Daardoor was het lastiger om op de hoogte te blijven van nieuwigheden. Bovendien spraken vakgenoten elkaar minder vaak. De afgelopen tijd kon er gelukkig weer iets meer, al was het dan nog in aangepaste vorm. Bezoekers reageerden enthousiast. ‘Dit hebben we gemist.’ Marktbroeishow Het Bloembollenteam organiseert een aantal keren per jaar een Marktbroeishow met tulpen. CNB-vertegenwoordiger Niels Laan vertelt: “In coronatijd hebben we een aangepaste vorm ontwikkeld, waarbij mensen zich vooraf aanmelden en per tijdvak kunnen langskomen. In de tweede week van maart hebben we dat opnieuw drie dagen achtereen gedaan, waarbij meer bezoekers tegelijkertijd konden langskomen. We hebben de show op vrijdagmiddag afgesloten met een borrel en een buffet.” De reacties waren ‘heel positief’. “Iedereen had ernaar uitgekeken om weer lekker tulpen te kunnen kijken en elkaar te spreken. Sommigen kwamen op woensdag langs voor de show en waren vrijdag ook bij met de borrel en het buffet. Dat geeft wel aan hoe belangrijk het sociale aspect ook is.” Niels ervaart dat de nieuwe werkwijze voordelen biedt. “Omdat bezoekers zich aanmelden, ben je meer één-op-één in gesprek met elkaar, dat is heel waardevol.” Op afspraak Toen in november vorig jaar duidelijk werd dat de Lentetuin werd afgelast, had menig inzender al bollen uitgezocht en geprepareerd. “Dat gold ook voor de kwekerijen Rotteveel, Teeuwen en Rooijakkers, waarmee wij broeien voor de Lentetuin”, aldus CNB-vertegenwoordiger Jari Conijn. “We besloten de bollen toch te broeien. In de week dat de Lentetuin normaal zou plaatsvinden, hebben we drie showdagen georganiseerd bij Teeuwen. Van Woesik Veredeling heeft zich daarbij aangesloten. Belangstellenden konden op afspraak komen kijken. Daar werd enthousiast op gereageerd, bijna alle genodigden zijn langsgekomen.” Diverse bedrijven in het Noordelijk Zandgebied pakten dit initiatief op. “Zo kon je in die week bij verschillende bedrijven langs om voorjaarsgewassen te bekijken. Het resultaat was: veel variatie en ruimte voor persoonlijk contact.” Jari benadrukt dat deze aanpak niet is bedoeld als vervanging voor de Lentetuin. “Hopelijk gaat die volgend jaar gewoon weer door.” Bol-op-potdagen Van 8 tot en met 11 maart werden op de Floratuin de jaarlijkse bol-op-potdagen georganiseerd. CNB-vertegenwoordiger Arno Kroon vertelt hierover: “Er was een breed en modern assortiment van bol-op-pot te zien. Behalve narcis en hyacint ging het daarbij om muscari, vroegbloeiende irissen en bijzondere bolgewassen als Galanthus. Er was veel belangstelling, je kon echt merken dat er vanuit het vak grote behoefte was om weer een show te kunnen bezoeken en op de hoogte te raken van noviteiten. Zulke dagen zijn goed voor de contacten, en de handel volgt vanzelf wel.” Experimenteren Manager IVB Paul Peters merkt op dat het de nodige inspanningen kost om onder aangepaste omstandigheden shows te organiseren. “We houden er nog steeds rekening mee, maar gelukkig kan er steeds meer. We hebben ook geëxperimenteerd met digitale shows, waarbij je soorten kunt aanklikken en bekijken. Voordeel daarvan is dat je altijd een naslagwerk hebt. Toch merken we dat het lang niet zo succesvol is als een live evenement. Het persoonlijk contact blijft belangrijk. Tegelijkertijd realiseren we ons dat er veel druk is op de bedrijven en dat het echt lastig is om tijd, middelen en mensen vrij te maken om de shows te kunnen laten doorgaan.” Een digitale ‘talkshow’, bijvoorbeeld over veredeling, zoals CNB tijdens de Vaktentoonstelling mede organiseerde, ziet Paul wel als een blijver. “Die is goed bekeken. Voordeel is ook dat je later kunt terugkijken. Zo groeien we waarschijnlijk toe naar een mix van instrumenten om contact te onderhouden met de klant.”