CNB menu

  • Direct naar CNB Online
  • Administratie
  • English
  • Home
  • Over ons
  • Actueel
  • Contact
  • Bemiddeling   | 
    • Bemiddeling
    • Producten
    • Materialen en machines
    • Reclames en geschillen
    • Tarief
    • Vertegenwoordigers
    • Productpromotie
  • Veilen   | 
    • Veilen
    • Agenda's
    • Materialen veilingen
    • Groene veilingen
  • Koelen en prepareren   | 
    • Koelen en prepareren
    • Leliebewaring
    • Tulpenbewaring
    • Cellen of hallen huren
    • Teeltadvies
  • Makelaardij   | 
    • Makelaardij
    • Over ons
    • Actuele aanbod
    • Taxatie
    • Huur, verhuur & beheer
    • Pachtzaken en onteigening
  • Licentiebeheer   | 
    • Licentiebeheer
    • CNB New Plants
    • Licentiebeheer bollen
    • Kwekersverenigingen
    • FAQ kwekersverenigingen

Filters

Bemiddeling in bloembollen, knollen en vaste planten sinds 1919

  • Direct naar CNB Online
  • Administratie
  • EN

Logo CNB

 
  • Home
  • Over ons
  • Actueel
  • Contact
  • Bemiddeling
    • Bemiddeling
    • Producten
    • Materialen en machines
    • Reclames en geschillen
    • Tarief
    • Vertegenwoordigers
    • Productpromotie
  • Veilen
    • Veilen
    • Agenda's
    • Materialen veilingen
    • Groene veilingen
  • Koelen en prepareren
    • Koelen en prepareren
    • Leliebewaring
    • Tulpenbewaring
    • Cellen of hallen huren
    • Teeltadvies
  • Makelaardij
    • Makelaardij
    • Over ons
    • Actuele aanbod
    • Taxatie
    • Huur, verhuur & beheer
    • Pachtzaken en onteigening
  • Licentiebeheer
    • Licentiebeheer
    • CNB New Plants
    • Licentiebeheer bollen
    • Kwekersverenigingen
    • FAQ kwekersverenigingen
  • Bemiddeling
    • Bemiddeling
    • Producten
    • Materialen en machines
    • Reclames en geschillen
    • Tarief
    • Vertegenwoordigers
    • Productpromotie
  • Veilen
    • Veilen
    • Agenda's
    • Materialen veilingen
    • Groene veilingen
  • Koelen en prepareren
    • Koelen en prepareren
    • Leliebewaring
    • Tulpenbewaring
    • Cellen of hallen huren
    • Teeltadvies
  • Makelaardij
    • Makelaardij
    • Over ons
    • Actuele aanbod
    • Taxatie
    • Huur, verhuur & beheer
    • Pachtzaken en onteigening
  • Licentiebeheer
    • Licentiebeheer
    • CNB New Plants
    • Licentiebeheer bollen
    • Kwekersverenigingen
    • FAQ kwekersverenigingen
  • Home
  • Actueel
  • Begint leiderschap bij de ander, of toch bij jezelf? (Blog: Paul Peters)

Begint leiderschap bij de ander, of toch bij jezelf? (Blog: Paul Peters)

05-02-2019

In de bollensector, waar u en ik dagelijks in werken, is heel veel aan de hand. Eigenlijk veel te veel. U en ik hebben te maken met klanten met eisen en wensen, er is certificering vanwege duurzaamheid, er is BVS en mededinging, er zijn kwekersverenigingen met bestuurs- en ledenbijeenkomsten, er zijn productshows en zo kunnen we nog wel even doorgaan.

'De ander'
Uw en mijn agenda’s stromen vol met afspraken, meetings en het ‘gewone’ werk gaat ook gewoon door. Wat ik steeds vaker merk aan u maar ook aan mezelf is dat ‘de ander’ de schuld krijgt van al die drukte. We moeten zoveel omdat ‘de ander’ dat wil, van ons verlangt en zelfs van ons eist. Ik heb bij mezelf gemerkt dat de regie op mijn tijd en mijn agenda steeds meer bij ‘de ander’ komt te liggen. Dit geeft geen energie merk ik. Ik neem aan dat u dezelfde conclusies trekt.

leiderschap
Leiderschap houdt volgens mij in dat je in belangrijke mate zelf je tijd indeelt en je agenda bepaalt. Dat kan een ander niet voor je doen. Dat moet je zelf doen. Je hebt daarin natuurlijk wel met ‘de ander’ te maken. Je kunt niet weglopen voor je klant, de overheid, de bank en anderen uit je naaste omgeving.

Energie krijgen
Ik kijk uit naar de discussies die ontstaan wanneer we allen meer leiderschap gaan tonen. Ik hoop erop dat we minder gaan klagen, meer zelf in gang gaan zetten en tot de conclusie komen dat we er energie van krijgen en het werk ook nog af komt.

Heeft u vragen naar aanleiding van deze blog? Neem dan contact op met Paul Peters (Manager bemiddeling).

Highlighted image: Begint leiderschap bij de ander, of toch bij jezelf? (Blog: Paul Peters)

Vergelijkbaar nieuws

News image: Mooi om te organiseren en verbinden’

Mooi om te organiseren en verbinden’

04 februari 2019

Het team van CNB-Makelaardij is een makelaar rijker: collega Stefan van der Vlugt is vlak voor de kerstdagen geslaagd voor zijn laatste certificaten en mag zich ‘gecertificeerd makelaar’ noemen. Inmiddels heeft Van der Vlugt zijn eigen netwerk en is hij volop als agrarisch makelaar aan de slag. Het team van CNB Makelaardij bestond lange tijd uit Bas Scholten, Sandra Bouckaert en Frans van der Geer. Enige tijd geleden deed Van der Geer al een stapje terug om de volgende generatie te laten instromen; Bas Scholten werd aangesteld als directeur. Vervolgens werden de pijlen gericht op het vinden van een ‘nieuwe man’ om het team compleet te maken. Een nieuwe man die niet alleen een stuk hyacintenbemiddeling op zich zou willen nemen, maar ook bereid zou zijn om de pittige opleiding tot makelaar in landelijk vastgoed te volgen. Die vonden ze in Stefan van der Vlugt (35). ‘Praten kan altijd’ “Mijn vader heeft een bloembollenkwekerij aan de Frederikslaan in Hillegom, dus ik groeide op in dit vak. Toch koos ik voor een technische opleiding omdat daar mijn interesse lag. Na de HBO Business Engineering ging ik als engineer en inkoper aan de slag in de sorteermachines.” Toch besloot hij in te gaan op de uitnodiging van CNB om te solliciteren. “Praten kan altijd.” Juist de combinatie van bemiddeling en makelaardij sprak hem aan. “Ik hou van organiseren, partijen bij elkaar brengen. Bovendien biedt deze functie veel vrijheid en ruimte voor ondernemerschap.” Zo begon hij 2,5 jaar geleden aan de studie landelijk vastgoed, waarbij hij kennismaakte met de basis van de makelaardij en de agrarische specialisatie. In de tussentijd liep hij mee met collega Frans van der Geer om kennis te maken met de praktijk. “Daar heb ik veel van geleerd, Frans heeft ongelooflijk veel ervaring.” Nu hij gecertificeerd makelaar is, heeft Van der Vlugt zijn eigen klanten en onderneemt hij zijn eigen acquisitie. “Je netwerk is heel belangrijk in dit vak, maar ook dat je kunt meedenken met klanten en vanuit andere invalshoeken naar zaken kunt kijken om tot goede oplossingen te komen.” Vult aan Van der Vlugt benadrukt het belang van de goede samenwerking in het team. “Mijn collega’s hebben allemaal veel ervaring en zijn goede vraagbaken en sparringpartners. Bovendien is het heel gezellig, dat is ook belangrijk.” De combinatie van bemiddeling en makelaardij bevalt hem goed. “Het vult elkaar mooi aan.” Zijn technische aspiraties komen nu vooral in zijn privétijd aan bod. “Laatst heb ik nog mooie deuren met een stalen frame gemaakt voor thuis. Dat blijft leuk om te doen, naast mijn werk.” Tekst: Monique Ooms Fotografie: René Faas

News image: ‘Je moet continu je meerwaarde bewijzen’

‘Je moet continu je meerwaarde bewijzen’

04 februari 2019

De in- en verkoop van bloembollen vormt het hart van CNB, en dat is al honderd jaar zo. Natuurlijk is er in al die jaren veel veranderd. Denk alleen al aan de komst van internet en mobiele telefonie. Is de bemiddelaar dan nog wel net zo relevant als toen? En hoe slaag je erin om zowel koper als verkoper optimaal te dienen, terwijl de belangen soms haaks op elkaar staan? Voor de oorsprong van de bemiddeling, moeten we ver terug in de tijd. Want er was een periode dat er wel kwekers en exporteurs waren, maar geen orgaan dat daartussen bemiddelde. Zo kon het zijn dat zowel kopers als verkopers niet kregen wat ze wilden. De bemiddeling ontstond dan ook vanuit een behoefte uit de markt, om partijen beter bij elkaar te kunnen brengen. In essentie is wat kopers en verkopers willen in al die jaren niet veel veranderd, weten Niels Laan, CNB-vertegenwoordiger in tulpen, en Nick Broersen, CNB-vertegenwoordiger in calla’s. “Nog altijd is ons doel om ervoor te zorgen dat exporteurs en broeiers de kwaliteit krijgen die zij verwachten en dat kwekers daarvoor een goede prijs ontvangen.” Inzicht krijgen Voor de dienstverlening van een bemiddelaar lijkt geen blauwdruk te zijn. De aanpak, de behoefte en zelfs de sfeer waarin zaken wordt gedaan, kan per productgroep verschillen. “De callamarkt is kleiner dan die van tulp, dat kun je niet goed met elkaar vergelijken. Wij kunnen een vrij compleet beeld schetsen van wat er in de markt gebeurt, informatie verzamelen en delen met partijen en op basis daarvan zaken doen met elkaar”, vertelt Broersen. Voor tulp is dat inderdaad anders, erkent Laan. “Er worden meer tulpen dan calla’s geteeld en niet alle bemiddeling daarvan verloopt via ons. Wel zijn we altijd bezig om inzicht te krijgen en overzicht te houden op wat er in de markt gebeurt, want dat is net zo belangrijk voor onze klanten. De behoefte aan informatie geldt voor het hele bollenvak.” Hoewel de wensen en verwachtingen van kwekers en exporteurs niet altijd op één lijn liggen, kost het de bemiddelaars geen moeite om ‘beide heren te dienen’. “De kweker wil zijn schuur leeg verkopen, en exporteurs en broeiers hebben bollen nodig om aan de vraag van hun klanten te kunnen voldoen. Dat is wat hen verbindt. Het is aan ons op dat op een goede manier aan elkaar te koppelen en elke klant te laten voelen dat je hard voor hem aan het werk bent.” Over wat ze allemaal doen voor hun klanten, vertellen de collega’s: “We helpen met de samenstelling van het assortiment, maar ook het afstoten van soorten, omdat ze niet meer renderen of kwalitatief onvoldoende zijn. Daarin ben je adviseur en sparringpartner voor bedrijven.” Essentieel Bemiddelaars zijn, zoals Laan al aangaf, belangrijke informatiebronnen voor kopers en verkopers. “Er zijn altijd vragen te beantwoorden. Dat kan gaan over hoe de bollen erbij staan tot de kwaliteit van de kweker.” Doen zich problemen voor tussen koper en verkoper, dan probeert de bemiddelaar de partijen bij elkaar te brengen. “Dat is heel essentieel. Als je daarin slaagt, weet je klanten aan je te binden. Je moet ervoor zorgen dat je belangrijk bent voor de klant.” ‘Problemen’ gaan in grote lijnen vaak om twee dingen, ervaren Laan en Broersen: kwaliteit en communicatie. “Bij kwaliteit gaat het om problemen zoals ziektes en beschadigingen. Communicatie kan ook over de kwaliteit gaan, maar is ook cruciaal als er tekorten zijn en/of de leverdatum niet kan worden gehaald.” “Op dat moment zitten wij ertussen om het slechte nieuws te brengen en op zoek te gaan naar een oplossing die voor beide partijen acceptabel is. Voor ons is dat makkelijker, omdat wij onafhankelijk zijn, wij spelen daarin de rol van buffer. Je moet oog en oor hebben voor beide partijen en kunnen meebewegen. Dan blijft de relatie in tact en daar is iedereen bij gebaat.” De collega’s vinden het ook hun rol om klanten ‘een spiegel voor te houden’. “De klant heeft er niks aan als je klakkeloos in alles meegaat. Je moet kritisch durven zijn.” Holle stelen De bemiddelaars helpen klanten ook om mogelijke problemen tijdig te signaleren zodat erger kan worden voorkomen. Laan: “Ik liep met een klant over het land en zag overal holle stelen staan, een gevolg van vorstschade. Dan kun je rekenen op uitval, en de kans is groot dat je niet de bestelde aantallen kunt leveren. Dus heb ik de desbetreffende kweker geadviseerd om dat alvast aan zijn afnemers te laten weten. Daar kun je tegenop zien, maar juist door het zo te doen, kun je een relatie behouden.” Broersen vult aan: “Dan kom je later niet voor verrassingen te staan.” Het bezoeken van klanten hoort bij het vak. “Zo blijf je steeds goed geïnformeerd en kun je vragen goed gefundeerd beantwoorden.” Ze zijn zich ervan bewust dat ze continu hun meerwaarde moeten bewijzen. “Je moet vaak je gezicht laten zien, zelf actie ondernemen, nieuwe dingen introduceren, meedenken, achter je bureau vandaan komen. Je werk moet echt iets opleveren.” Overigens zijn ze ervan overtuigd dat de markt minder goed af zou zijn zonder de tussenkomst van bemiddelaars. “Kwekers kunnen gevoelig zijn voor sentiment in de markt. Begrijpelijk, zij zijn druk met hun bedrijf, horen geruchten gonzen maar hebben het overzicht niet. Zonder bemiddelaar zouden ze het risico kunnen lopen om hun producten voor te lage prijzen te verkopen, uit angst om ze niet te verkopen. Of kopers en verkopers gaan allemaal op elkaar zitten wachten. Daar worden de prijzen ook niet beter van.” Een goede bemiddelaar gaat altijd op zoek naar de beste oplossing voor zijn klanten. Broersen: “’Dat kan niet’ of ‘nooit’ hoor je ons niet zeggen. Er is altijd een oplossing.” Internet Bollenhandel via internet ervaren de mannen niet als een bedreiging. “Bemiddeling is mensenwerk. Er komt meer bij kijken dan alleen het koopbriefje maken, kijk maar wat wij allemaal doen voor een klant. Dat kan een website niet. Het gaat om een natuurproduct, dat kan het ene jaar goed groeien en het andere jaar te wensen overlaten. Dat maakt dit vak ook zo boeiend. Daarom is en blijft er altijd ruimte voor goede mensen bij CNB. We zien ze graag komen en CNB versterken. Met elkaar moeten we het doen, dat doen we al 100 jaar. De behoefte aan bemiddeling zal altijd blijven bestaan, nu en in de toekomst. “

News image: BTW wijziging

BTW wijziging

11 december 2018

Een onderdeel van het regeerakkoord is de wijziging van het Btw tarief voor onder andere de agrarische sector. Wanneer de eerste kamer binnenkort instemt met de nieuwe belastingwet, gaat per 1 januari het lage Btw tarief omhoog van 6% naar 9%. De datum waarop wordt geleverd, is bepalend voor het te hanteren Btw tarief.  Wat betekent dit voor u? Leveringen die voor 31 december 2018 worden gedaan, worden afgewikkeld tegen 6%. Wanneer de leveringen later plaatsvinden, dus per 1 januari 2019, geldt er een Btw Tarief van 9%.  Wij willen de leveringen van 2018 graag uiterlijk in januari 2019 verwerken. Daarom vragen wij u om de leveringsnota’s zo spoedig mogelijk na levering in te sturen.  Voor meer informatie of vragen kunt u contact opnemen met onze afdeling Financiën via 0252 – 431 401.   

Recent nieuws

19-02-2019
Uitreiking Predicaat Koninklijk
12-02-2019
Mooi & modern muscari sortiment
08-02-2019
Commissaris van de Koning reikt Predicaat Koninklijk uit
05-02-2019
Interessante show voor verschillende partijen
05-02-2019
Begint leiderschap bij de ander, of toch bij jezelf? (Blog: Paul Peters)
Alle nieuwsberichten

Contact

T 0252 431 431
(ma-vr 8.30 - 17.00 uur)

Alle contactgegevens

  • Meer CNB
    • Bemiddeling
    • Veilen
    • Koelen en prepareren
    • Makelaardij
    • Productpromotie
  • Producten
    • Lelie
    • Tulp
    • Dahlia
    • Narcis
    • Hyacint
    • Iris
    • Gladiool
    • Calla
    • Bijzondere bolgewassen
    • Vaste planten
  • Over CNB
    • Actueel
    • Lidmaatschap CNB
    • Vacatures
    • CNB online
    • Jaarverslag en ALV
Bezoekadres Lisse
Google Map of Heereweg 347, Lisse, Nederland
Ja,
Ik wil graag de vakinhoudelijke nieuwsbrief ontvangen
Klik om in te schrijven
T 0252 431431
(ma - vr 8.30 - 17.00 uur)
E Contact

Facebook YouTube

LinkedIn Ik wil graag op de hoogte blijven via LinkedIn

Foto van CNB pand hoofdkantoor in Lisse
CNB Lisse
Heereweg 347
2161 CA Lisse
Luchtfoto van CNB in Bovenkarspel
CNB Bovenkarspel
Veilingweg 1
1611 BN Bovenkarspel
Privacy en cookies
Copyrights © 2019 CNB. Alle rechten voorbehouden.

Nieuwsbrief

Inschrijven voor de CNB nieuwsbrieven

Kies 1 of meerdere nieuwsbrieven:

Uw inschrijving

Bedankt voor uw aanmelding. U ontvangt de eerstvolgende nieuwsbrief!

Aanmelden 'Jouw CNB update'

Uw bericht is verzonden.
Cookies

Wij maken gebruik van cookies zodat de website optimaal functioneert.  Meer informatie vindt u op deze pagina: Privacy- en cookiebeleid

Alle cookies toestaan
Alleen functionele cookies toestaan