Wij zijn klaar voor Plantarium 2019!

'Onze stand is er helemaal klaar voor en wij ook' vertelt vertegenwoordiger Henk. Dit jaar showen onze vertegenwoordigers drie nieuwigheden waarvan de Schizachirium in de spotlight staat. Jullie zijn van harte welkom bij standnummer: 142. 

Ben je van plan om Plantarium te bezoeken? Aanmelden kan via deze link. 

Het adres is: 
Beurslocatie
Denemarkenlaan 9
2391 PZ Hazerswoudedorp

Lees ook: Deze highlights showt CNB New plants op Plantarium

CNB Broeierijavond bracht alles samen!

03 september 2025

Hoe zuur is te zuur? Galmijt slaat keihard toe. CNB Broeierijavond zet pijnpunten van het seizoen op scherp Afgelopen week stond de CNB Broeierijavond in Bovenkarspel volledig in het teken van de grootste zorgen van dit seizoen: tulpengalmijt en zure bollen. De zaal zat vol kwekers en exporteurs die ervaringen deelden, en kritische vragen stelden. “Het is schrikbarend hoe vaak we DNA van de galmijt vinden… hij zit bijna overal,” zei Joop de Hoog (WUR). Ook Frank Kreuk liet niets aan duidelijkheid te wensen over: “Zet schone partijen niet bij besmette. Binnen een jaar loopt het uit de hand.” De urgentie is hoog: via het Anthos Partij Kompas worden inmiddels actief besmettingsmeldingen gedeeld, veertig exporteurs zijn al aangesloten. Alleen al eind augustus werden er drie waarschuwingen verstuurd. Zuur, zuurder, zuurst Naast de galmijt domineerde dit jaar vooral één onderwerp: zure bollen. Teeltadviseur Yorick van Leeuwen schetste een zorgwekkend beeld: “Partijen met 40 tot 50 procent zuur zijn géén uitzondering.” De oorzaken zijn bekend, maar lastig te tackelen: warme en natte rooidagen, beschadigingen, onvoldoende droging, en de extreme zomerhitte. Bovendien ontwikkelde het stadium van bollen zich dit seizoen sneller, gemiddeld enkele dagen eerder dan vorig jaar. Dat vraagt om een strakkere planning en flexibiliteit in broeischema’s. Waarom dit ertoe doet voor uw kwekerij? Hygiëne is key: kruisbesmetting ligt overal op de loer. Slim behandelen: ULO en CATT werken alleen als het protocol gevolgd wordt en met ethyleen-blokkers. Planning vooruit: stadiumontwikkeling verloopt dit jaar versneld. Samen delen loont: meldingen via APK-systemen helpen de sector vooruit. Tot slot Met de Broeierijavond brengt CNB de sector samen, stimuleert kennisdeling en zet aan tot actie. Juist nu is samenwerking essentieel om schade te beperken en kwaliteit te waarborgen.       

Kwekers zitten niet stil (Blog Paul)

03 september 2025

Regelmatig luister ik naar de podcast ‘napleiten’ van BNR Nieuwsradio. In deze podcast bespreken de misdaadjournalist Wouter Laumans en strafpleiter Christan Flokstra bijzondere strafrechtzaken. Wat mij daarin opvalt is dat het iedere keer onzeker is wat nu precies de uitspraak van een rechter zal zijn. Ook daar waar ‘feiten en omstandigheden’ vergelijkbaar zijn. Ik heb inmiddels de webinar ‘Duiding uitspraak lelieteelt Meijel’ van dinsdag 12 augustus een aantal keer teruggekeken. Ook uit dit webinar komt naar voren dat er grote onzekerheid is over de rechtsspraak door een rechtbank of het hof. Die onzekerheid richt zich hier op de toepassing en/of interpretatie van het voorzorgbeginsel. Een gewasbeschermingsmiddel dat wettelijk is toegelaten mocht uiteindelijk toch niet worden toegepast, aldus de rechter. De betreffende kweker had, vanuit het voorzorgbeginsel, de toelating door CTGB in twijfel moeten trekken. Dit is voor een kweker ‘geen werken’.  Gezien deze grote onzekerheid is het van groot belang dat we kunnen wegblijven uit rechtszaken. Terugvallen op de politiek voor oplossingen lijkt niet de zekerheid te bieden die we graag willen.  Afgelopen donderdagavond was ik aanwezig in een bomvolle CNB mijnzaal om over de aanpak van galmijt in tulpen te discussiëren. De volgende dag heb ik de proefvelden (lelies) van de stichting ROL in Vledder bezocht. De toewijding en energie die ik tijdens beide evenementen zag bij kwekers in de naarstige zoektocht naar verdere verduurzaming van teelten vind ik inspirerend. In de inspiratie vanuit het ondernemerschap ligt volgens mij de houvast die we zoeken. 

Tip vanuit het CNB New plants team!

26 augustus 2025

Ieder jaar gebeurd het wel eens, te laat de tekorten doorgegeven of niet vroeg genoeg je bestelde planten afroepen. Hierbij een tip vanuit het CNB New plants team. Kwekerijen hebben het in het hoogseizoen (augustus, september, oktober) altijd erg druk. Daarom raden wij u aan om uw planten ruim van te voren af te roepen. Wanneer u pas een of twee dagen van te voren een grote order afroept, kan het zijn dat dit voor de kweker niet altijd meer haalbaar is en het uw eigen planning ook overhoop haalt. Denkt u tekorten te hebben met leveren dit seizoen? Geef dit dan ook zo snel mogelijk aan! Zo kunnen wij voor een vervangende partij kijken en komen we niet voor verassingen te staan in het seizoen.  

Bemiddelen bij CNB gaat verder (Blog Paul)

20 augustus 2025

Het bemiddelen bij CNB gaat verder dan het bij elkaar brengen van aanbod en vraag in bloembollen. We brengen door bemiddeling ook bedrijven bij elkaar die heel erg van elkaar verschillen. Bij CNB zijn we zelf drukdoende met een upgrade van ons automatiseringssysteem (microsoft) en daar werd mij de vraag gesteld of tegenwoordig alle berichtgeving via EDI wordt uitgewisseld. EDI staat voor Electronic Data Interchange. Het is eigenlijk een proces voor het uitwisselen van gegevens tussen twee computersystemen met gestandaardiseerde berichten. Denk aan koopovereenkomsten en leveringsnota’s. Ondanks dat steeds meer berichten via EDI worden uitgewisseld ontvangen we bij CNB ook nog handgeschreven leveringsnota’s. De belangrijkste reden dat er nog bedrijven zijn die leveringsnota’s met de pen schrijven is dat ze maar één keer per jaar oogsten en afleveren. Daartegenover staan vaak kopende bedrijven die jaarrond werken en stevig inzetten op automatisering om processen efficiënter in te richten. Het verschil in de bedrijven, zoals hiervoor geschetst, is natuurlijk duidelijk en het lijkt begrijpelijk dat er nog handgeschreven leveringsnota’s worden gemaakt. Een belangrijke taak voor CNB is om enerzijds ‘de vaart erin te houden’ en anderzijds ‘bedrijven bij elkaar te brengen’ ook als de verschillen groot zijn. Ik heb zelf nog een mooie pen met mijn naam erop gegraveerd waar ik nog regelmatig, bijvoorbeeld bij licentiecontracten, mijn handtekening mee schrijf. Maar verder werk ik vooral met de laptop, waar ik, onder andere, deze blog mee heb geschreven. Tot slot, voor degene die nog naar de pen grijpt voor de leveringsnota, op ‘mijn CNB’ bieden we de mogelijkheid om je leveringsnota digitaal aan CNB aan te bieden.

Roselily in de spotlight op Bloemencorso Rijnsburg!

20 augustus 2025

Roselily schittert op het Bloemencorso Rijnsburg – Publieksprijs voor De Looff Innovation Tijdens het jaarlijkse Bloemencorso in Rijnsburg wist de praalwagen van De Looff Innovation het publiek te betoveren. De wagen, rijkelijk versierd met Roselily-lelies, won de publieksprijs – een prachtige erkenning en mooie promotie voor Roselily, een gewaardeerde klant van CNB! De Roselily, met haar dubbele bloemen en pollenloze karakter, kwam schitterend tot haar recht. De combinatie van stijl en vakmanschap trok veel bekijks en laat zien wat er mogelijk is als kwekers, ontwerpers en promotiepartners samenwerken. Wij feliciteren De Looff van harte met dit succes en zijn trots op de zichtbaarheid die Roselily hiermee heeft gekregen. Een bloem die indruk maakt – op het corso en daarbuiten!    

Laatste kans voor uw ijstulpen!

18 augustus 2025

Uw tulpenbollen in de beste handen – Wij hebben nog capaciteit beschikbaar voor uw ijstulpen!  Bij Koelen en prepareren in Bovenkarspel draait alles om kwaliteit, kennis en zorg. Wij zijn dé specialist in het bewaren en prepareren van tulpen- en leliebollen. Voor komend seizoen bieden wij nu de laatste ruimte aan voor ijstulpen. Wij ontvangen uw bollen, zorgen voor een optimale preparatie en beworteling, en bewaren ze onder gecontroleerde omstandigheden. Zo zijn ze perfect voorbereid voor een succesvolle broei – precies wanneer jij ze nodig hebt.  Topcondities voor bewaring – Uw bollen blijven in optimale staat, klaar voor een succesvolle teelt.  Specialistische kennis – Onze experts denken met u mee en zorgen voor maatwerk.  Continuïteit en betrouwbaarheid – Klaar voor broei op het juiste moment Kies voor rust, zekerheid en rendement. Kies voor Koelen en prepareren! 

Begroting van CNB (Blog Paul)

06 augustus 2025

In de begroting van CNB van het boekjaar 2025/2026 hebben we de handelsomzet begroot op net boven de 400 miljoen euro. Wanneer dit wordt gerealiseerd, en daar lijkt het wel op, dan zou dat een flinke stijging betekenen ten opzichte van het boekjaar ervoor. De stijging van de prijzen van de verschillende gewassen, in het bijzonder tulp, is verantwoordelijk voor deze omzetstijging. De omzetstijging heeft een grote impact op de werkzaamheden van de afdeling creditmanagement. Haar belangrijkste taak is dat CNB op de betaaldata aan haar betalingsverplichting kan voldoen. De aankoopposities van individuele klanten is, vanwege genoemde omzetstijging, logischerwijs flink hoger waardoor extra inspanning nodig is om de zekerheden van betaling goed te regelen. We houden daarin gedurende het jaar, op verschillende momenten, contact met alle kopende klanten vanuit de medewerkers van creditmanagement als ook de vertegenwoordigers. Het feit dat we vanuit CNB goed zijn ingevoerd in het bloembollenvak zie ik als een groot goed. Zeker ook wanneer het betalingszekerheid betreft.

Klaar voor kleur? CNB Dahliashowtuin open vanaf a.s. donderdag!

06 augustus 2025

De CNB Dahliashowtuin is al een aantal jaar een begrip in de Bollenstreek en een van de bezoeklocaties tijdens het Holland Dahlia Event – een kleurrijke ontmoetingsplek voor kwekers, liefhebbers en bezoekers van over de hele wereld. En het is weer zover: vanaf morgen donderdag 7 augustus, is de showtuin weer geopend! Met maar liefst 650 verschillende cultivars is de tuin een spektakel van vormen en kleuren. De timing kon niet beter: de weersvoorspellingen zijn veelbelovend aankomende week en de showtuin is al begonnen met stralen. Naar verwachting is de bloei eind augustus op z’n hoogtepunt, maar ook nu is een bezoek zeker de moeite waard. We kijken enorm uit naar het dahliaseizoen, een seizoen vol inspiratie, ontmoetingen en natuurlijk: heel veel bloemenpracht. Onze dahliavertegenwoordigers Richard Walkier en Dave van Schie staan de aankomende weken klaar voor eventueel u te begeleiden door  de tuin, advies of meer informatie. Locatie CNB Dahliashowtuin: de Tulperij, in Voorhout. Hieronder een paar sfeerbeelden van vandaag – live vanuit de showtuin:          

Seizoenspraat: Wat speelt er echt?

05 augustus 2025

Duo-interview met CNB Teeltadviseur Yorick van Leeuwen en vertegenwoordiger Tulp Michel Longayroux: Terugblik en vooruitzicht op het tulpenseizoen. Hoe verliep de rooiperiode dit jaar? Michel (vertegenwoordiger) steekt meteen van wal: “We hadden prachtig weer, waardoor het rooien vlot verliep. De bollen zagen er goed uit, echt mooie partijen.” Yorick (teeltadviseur) beaamt dat: “De omstandigheden waren gunstig, en de bollen kwamen in goede conditie binnen. Dat gaf een vliegende start aan het seizoen.” Toch zijn er ook zorgen. Michel merkt op: “We zien vrij veel zuur dit jaar, meer dan normaal. Dat baart wel zorgen. Het weer sloeg om van heel warm naar heel nat, en dat kan fusarium in de hand werken.” Yorick vult aan: “Bij binnenkomst zagen we al een hoog percentage zuur in sommige partijen. Dat is iets om scherp op te blijven richting het broeiseizoen.” Wat gebeurt er nu bij CNB Koelen en prepareren? Yorick vertelt enthousiast: “De aanvoer loopt goed door en we zijn volop bezig met de CATT-behandeling. Die ziet er positief uit, dus dat is mooi! Het is nu de drukste periode van het jaar, maar logistiek loopt het goed.” Michel voegt toe: “We zijn alert op ziektes zoals zuur, maar ook tulpengalmijt blijft een aandachtspunt.” Wat horen jullie van kwekers? Volgens Michel zijn de geluiden gemengd: “Er is minder plantgoed beschikbaar en kwekers maken zich zorgen over fusarium. Tegelijkertijd zijn er veel kisten gerooid, met grotere maten. De totale aantallen zijn uiteindelijk normaal, maar het prijsniveau ligt hoger.” Yorick ziet vooral positieve signalen: “De opbrengsten zijn prima en de bollen zijn goed verkocht. De prijsvorming is uitstekend.” Wel wijst hij op een knelpunt: “Doordat de rooiperiode zo snel verliep, moesten kwekers hun capaciteit flink opschalen. Dat liep soms spaak bij het drogen en verwerken.” Wat zijn de verwachtingen voor de rest van het seizoen? Michel ziet een duidelijke trend: “Er is veel vraag naar goed plantgoed, maar de beschikbaarheid is beperkt. Het vak reageert op de publieke opinie en kiest steeds vaker voor virusarme of virusvrije cultivars.” Yorick kijkt vooruit naar de CNB Bloem- en relatiedagen: “We doen dit jaar meer proeven met de CATT-behandeling. De eerste resultaten worden daar gepresenteerd. Dat helpt ons om nog beter onderbouwde keuzes te maken.” En hoe kijken jullie naar de toekomst van de sector? Michel ziet uitdagingen, maar ook kansen: “Regelgeving en het vinden van de juiste cultivars vragen veel van het vak. Maar dat biedt ook ruimte voor innovatie.” Yorick sluit zich daarbij aan: “Ik ben positief. Er zijn veel ontwikkelingen gaande en de vraag naar tulpenbloemen blijft groeien. De afzetmarkten zijn nog steeds in beweging.”

Ruimte beschikbaar CATT-behandeling half augustus

04 augustus 2025

Ruimte beschikbaar voor CATT-behandeling in Bovenkarspel – vanaf half augustus  Heeft u leverbare tulpenbollen of -plantgoed die een ruimtebehandeling nodig hebben? Dan hebben wij goed nieuws: Vanaf half augustus is er weer ruimte beschikbaar in Bovenkarspel voor een CATT-ruimtebehandeling.  CATT staat voor Controlled Atmosphere Temperature Treatment – een innovatieve, milieuvriendelijke methode waarbij uw tulpenbollen of -plantgoed worden behandeld in een gasdichte cel met een aangepaste luchtsamenstelling (minder zuurstof, meer CO₂).    De behandeling duurt slechts 4 dagen, u beschikt dus weer snel over uw tulpenbollen.     Locatie: CNB Bovenkarspel  Beschikbaar: vanaf half augustus  Geschikt voor: leverbare bollen en plantgoed  Interesse of reserveren? Neem contact op met Jos Duin. 

CNB Betaaldatum september 2025

04 augustus 2025

Omdat wij de betaaldatum van september 2025 zo goed en zo snel mogelijk willen afwikkelen, is het prettig dat onze administratie op tijd over de nodige gegevens beschikt. Wij willen u vragen leveringsnota’s van partijen die tot en met woensdag 14 augustus geleverd zijn, uiterlijk dinsdag 19 augustus bij ons aan te leveren. Leveringsnota’s die later binnenkomen, kunnen wij pas per betaaldatum november 2025 verwerken. Ook al heeft de leverantie voor of op woensdag 14 augustus plaatsgevonden. Zowel kopers als verkopers verzoeken wij op de leveringsnota’s en ontvangstbewijzen duidelijk het koopbriefnummer en de leveringsdatum in te vullen. Alvast bedankt.

Gebeurtenissen (Blog Paul)

23 juli 2025

We constateren veelvuldig met elkaar dat er veel veranderd in het bloembollenvak. Maar het is nu zomer en een aantal gebeurtenissen zijn ‘business as usual’. Het is mooi weer met af en toe een donderbui, er zijn veel vakgenoten met vakantie en de achterblijvers weten dat ze aan de bak moeten met rooien, pellen, sorteren, tellen en inpakken. In de bemiddeling in tulpen staan we 4% in stuks achter op oogst 2024 en 12% ten opzichte van oogst 2023. De slechte oogstjaren 2023 en 2024 en het diepe rapen eisen haar tol. Het oogstjaar 2025 zag er vanaf planttijd al goed uit maar de stuks zijn niet de grond in gegaan. Dit zien we ook in de daghandel terug. De gevreesde prijsval blijft uit. In de voorverkoop van lelies is een ander beeld zichtbaar. In de bemiddeling lopen we nu bijna 13% voor in stuks op oogst 2024 en ruim 5% op oogst 2023. Vooral oogstjaar 2023 was bijzonder slecht en dat blijkt. De markt kan de stuks goed aan blijkt uit de prijsvorming. Die ligt ruim 10% hoger dan oogst 2024. Ondertussen neemt de druk vanuit de maatschappij op de bloembollenteelt alleen maar toe en is er heel veel werk te doen vanuit ‘Toekomst bollenvak’. Laten we ervoor zorgen dat het ‘zoet’ van de markt het ‘zout’ van het maatschappelijk draagvlak kan keren.

Jan Karel 25 jaar in dienst bij CNB!

21 juli 2025

Op zondag 20 juli bereikte Jan Karel, Senior Medewerker Logistiek, een bijzondere mijlpaal: 25 jaar in dienst. Een prestatie om trots op te zijn! Deze feestelijke dag werd gevierd in Bovenkarspel, waar Jan werd verrast in het bijzijn van zijn collega’s met gebak en een prachtig boeket. Er werd stilgestaan bij zijn jarenlange inzet en betrokkenheid bij CNB. En het feest gaat nog door: op 8 augustus vindt er een speciaal jubileumfeest plaats, waar Jan samen met collega’s en genodigden terugblikt op zijn loopbaan en zijn jubileum uitgebreid viert. We feliciteren Jan nogmaals van harte en bedanken hem voor zijn toewijding en inzet in de afgelopen 25 jaar. Jan, op naar de volgende mijlpaal!    

Samenwerking CNB en Jungheinrich verlengd!

21 juli 2025

Jungheinrich Nederland en CNB werken sinds enkele jaren samen voor de verkoop van Jungheinrich trucks. Door deze samenwerking kan de intralogistiek leverancier zijn trucks extra aantrekkelijk aanbieden aan relaties van CNB. En met succes: beide partijen hebben onlangs besloten om dit partnerschap voort te zetten. Honderden tot duizenden euro’s voordeel CNB is de afgelopen jaren zeer actief in de aan- en verkoop van tweedehands materialen. “Wij merken dat de vraag hiernaar toeneemt en dat er ook een groeiende behoefte is naar nieuwe machines”, aldus Ronald Walkier, CNB Veilen. CNB vindt het belangrijk haar relaties hierin zoveel mogelijk te ondersteunen en de samenwerking met Jungheinrich vervult grotendeels deze behoefte. De samenwerking geeft relaties van CNB honderden tot duizenden euro’s voordeel op een Jungheinrich heftruck, palletwagen, trekker of stapelaar, afhankelijk van het benodigde model. Zonder tussenkomst van dealers profiteren relaties van CNB van robuuste trucks geschikt voor iedere inzet én een servicenetwerk verspreid over heel Nederland. De trucks van Duitse kwaliteit zijn zuinig waardoor een lange werkdag en overwerk haalbaar is, zonder gebruik te maken van wisselaccu’s. Over Jungheinrich Al sinds 1953 biedt familiebedrijf Jungheinrich alle denkbare producten en diensten 'in en rond het magazijn'. Voor heftrucks, magazijntrucks, magazijnstellingen, automatisering, service en onderhoud zijn zij het grootste merk in Europa. Met wereldwijd meer dan 20.000 collega’s en vestigingen in meer dan 40 landen is Jungheinrich een innovatief, toonaangevend bedrijf. De Nederlandse vestiging in Alphen aan den Rijn bestaat uit een professioneel team van ruim 450 collega’s in de binnen- en buitendienst. Met meer dan 180 monteurs verspreid over het land is Jungheinrich altijd dichtbij. Het eigen service team staat 24 uur, 7 dagen per week voor u klaar. Kijk op www.jungheinrich.nl/cnbvoordeel voor de geselecteerde trucktypen en de actievoorwaarden.

Gewassen telen (Blog Paul)

09 juli 2025

In de zomer probeer ik te eten uit de moestuin. Niets leuker dan zelf zaaien, water geven, wieden, bemesten, en oogsten na een dagje ‘op kantoor’. De moestuin leert me overigens van alles over het telen van gewassen. Want ik heb of geen sla, omdat de slakken alles hebben weggevreten, of ik kom om in de sperziebonen, omdat ze allemaal tegelijk komen. Veel wat ik plant komt om onverklaarbare reden niet op, of groeit zo snel, zodat een deel ervan op de mesthoop belandt. Goed dat het een hobby en leuk verzetje is, en dat ons gezin er niet jaarrond van hoeft te eten. Gewassen telen volgens een vooropgezet plan is zo gemakkelijk niet. Dat weten we in de sierteelt en akkerbouw natuurlijk al lang. Zeker wanneer je ook nog probeert om het zo duurzaam als mogelijk te doen. Vakmanschap is nodig, en dat is gelukkig ruim voorradig in de verschillende sectoren. Het is erg ondergewaardeerd door het brede publiek, maar wij moeten het ook met veel meer trots uitdragen. Dit om te voorkomen dat we achteraf, en te laat, moeten vaststellen dat lang niet iedereen een goede kweker is.

Vers van het veld!

09 juli 2025

De zon schijnt, het land is droog en de rooimachines draaien op volle toeren. Volgens onze vertegenwoordigers Stefan van der Vlugt (hyacinten) en Dennis Slikker (narcis, tulp en crocus) is het rooiseizoen van 2025 er één om niet snel te vergeten. “We horen van kwekers dat ze nog nooit zo’n goed rooiseizoen hebben meegemaakt,” vertelt Dennis enthousiast. “Het weer zat enorm mee: warm en droog. Dat maakt het rooien een stuk makkelijker.” Ook vanuit het hyacintenvak klinken positieve geluiden. “Kwekers konden vlot door met rooien, omdat er weinig regen is gevallen,” geeft Stefan aan. “Dat zie je ook aan de bollen: die zijn goed gegroeid en van hoge kwaliteit.” Verschillen met voorgaande jaren Beide vertegenwoordigers merken op dat het droge weer een groot verschil maakt ten opzichte van eerdere jaren. “Vorig jaar was het nat en stroef,” zegt Dennis. “Nu is het echt een verademing.” Toch brengt droogte ook uitdagingen met zich mee. Stefan: “We horen dat sommige percelen vuil zijn door problemen met onkruidbeheersing. Dat blijft een aandachtspunt.” Personeel en machines: altijd een uitdaging Hoewel het rooien technisch goed verloopt, zijn er wel zorgen over personeel. “Goed personeel vinden blijft lastig,” zegt Stefan. “Vroeger kwam het personeel (arbeidsmigranten) vaak uit de landbouw, nu is dat veel minder het geval. En het blijft natuurlijk hard werken op het land.” Ook Dennis ziet dit terug: “Er is een tekort aan vakmensen. Dat blijft een knelpunt.” Daarnaast is er altijd wel een pechdag, zoals Stefan het omschrijft: “Kwekers hebben allemaal wel eens een lekke band, een lager dat kapot gaat, of een onderdeel dat vervangen moet worden aan de rooimachine. Dat hoort er gewoon bij. Gelukkig kunnen ze daar meestal snel op schakelen.” Wat zien we in het veld? De stemming onder kwekers is gemengd, maar overwegend positief. “In de Bollenstreek lopen sommige kwekers zelfs voor op schema,” merkt Stefan op. “En de bollen die we zien, zijn gezond.” Dennis vult aan: “De oogst is wisselend. Sommige soorten vallen tegen, maar andere leveren juist weer mooie aantallen op.” Vooruitblik: hoopvol en alert De komende weken blijven spannend. Stefan hoort van kwekers dat ze verwachten goed door te kunnen rooien en de meeste zijn bijna klaar: “Er wordt weinig regen voorspeld en de bollen zijn er klaar voor.” Dennis kijkt vooral naar de internationale markt: “De importheffingen vanuit de VS maken het spannend. We zijn in afwachting van wat dat teweeg gaat brengen. Op het gebied van narcissen verwachten we een goede oogst.”    

Vliegende start van het seizoen bij CNB Koelen & Prepareren

07 juli 2025

Het is al volop bedrijvig bij CNB Koelen en Prepareren: het seizoen is dit jaar vroeg van start gegaan. Jos, manager Koelen & Prepareren, vertelt: “Het afbroeimateriaal van tulp komt in grote hoeveelheden binnen en de eerste partijen leverbare tulpen zijn al gearriveerd, dat is eerder dan we gewend zijn. Het zorgt voor een vliegende start van het seizoen.” “We zijn ook al volop bezig met de CATT-behandeling. Deze behandeling voeren we zorgvuldig uit in onze gespecialiseerde bewaarcellen,” aldus Jos. Wij zijn er klaar voor om ook dit seizoen weer topkwaliteit te leveren en onze klanten optimaal te ondersteunen bij hun teelt, broeierij en handel.    

Omzetkorting boekjaar 2024/2025 (Blog Paul)

25 juni 2025

Ieder jaar organiseren we bij CNB het ‘Café Heereweg’ en ‘Café Veilingweg’. De namen doen vermoeden dat het borrels zijn maar niets is minder waar. Tijdens deze Cafés blikken we in Lisse (Heereweg) en in Bovenkarspel (Veilingweg) terug op het voorgaande afgesloten boekjaar. Bij het terugblikken kijken we onder andere naar de handelsomzet die we met elkaar hebben gerealiseerd en naar het verwachte resultaat. De cijfers zijn overigens dan nog niet definitief omdat de accountant nog druk bezig is met controle. Het zijn ‘voorlopige’ cijfers. De gecontroleerde cijfers komen pas in oktober aan de orde tijdens de Algemene Ledenvergadering. We hebben in de Cafés ook teruggeblikt op de inzet van CNB in het traject ‘Toekomst bloembollenvak’. Samen met Anthos, KAVB en recent ook Keukenhof werkt CNB aan de sectorambities. Daarin is nog veel werk te verrichten maar er is afgelopen jaar ook al veel bereikt hierin. Daar zijn we best trots op. Een onderdeel van de cijfers die in de Cafés is toegelicht betreft de omzetkorting die CNB jaarlijks aan haar klanten uitkeert. Het totaal omzetkorting die CNB in boekjaar 2024/2025 aan haar klanten heeft uitgekeerd bedraagt € 536.598. In boekjaar 2023/2024 was dit een bedrag van € 473.496. De toename in boekjaar 2024/2025 ten opzichte van het jaar ervoor hangt samen met de toegenomen handelsomzet per klant en voor CNB als geheel.  

Toon: 9 | 18 | Alles